Flinke toename van zakelijke hotelovernachtingen in Nederland

Het aantal zakelijke overnachtingen in Nederlandse hotels is in het eerste kwartaal van dit jaar flink toegenomen. 

In totaal verwerkten hotels in de eerste maanden van 2016 bijna vier miljoen overnachtingen met een zakelijk motief. Dat is een toename van tien procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015, blijkt uit maandag bijgewerkte cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), geanalyseerd door LocalFocus. 

Vorig jaar steeg het aantal zakelijke overnachtingen nog met 3,2 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2014. 

Vooral de stijging van het aantal zakelijke hotelboekingen in Friesland valt op. In de noordelijke provincie steeg het aantal overnachtingen van zestigduizend naar negentigduizend. 

De meeste zakelijke overnachtingen vonden plaats in Noord-Holland: bijna 1,6 miljoen in het eerste kwartaal, tegenover 1,45 miljoen vorig jaar. Alleen Limburg kende een lichte daling van 250.000 naar 240.000 overnachtingen. 

Meer geld

Zakelijke gasten leveren de regio van bestemming meer op dan vakantiegangers. Uit het meest recente Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd (2015) van het CBS blijkt dat een Nederlandse zakenreiziger gemiddeld 350 euro per persoon uitgeeft aan een reis. Bij vakantiegangers is dat gemiddeld 166 euro. 

Buitenlandse zakenreizigers laten het geld nog meer rollen. Deze groep geeft gemiddeld 1.035 euro per trip uit, tegenover 600 euro per buitenlandse vakantieganger.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie AkzoNobel

Chronologie AkzoNobel
PPG Industries heeft zijn zinnen gezet op overname van AkzoNobel. Een chronologie van de gebeurtenissen.

Sparen

Sparen
'Spaar niet voor later als je oud wordt, maar voor een reserve voor als je wasmachine kapot gaat.'
Tip de redactie