Ahold ziet winst en omzet in eerste kwartaal groeien

Ahold heeft de winst en omzet in het eerste kwartaal zien groeien. Het supermarktconcern dankt dat naar eigen zeggen aan ''solide prestaties'' in zijn winkels en een aanhoudend sterke toename van de onlineverkopen.

Ahold realiseerde een winst van 241 miljoen euro, zo maakt het bedrijf woensdag bekend. Dat is 13,3 procent meer dan een jaar eerder. De totale omzet kwam uit op bijna 11,8 miljard euro, 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar.

De nettowinst liep met ruim 13 procent op tot 241 miljoen euro, het onderliggend bedrijfsresultaat lag met 449 miljoen euro 15 procent hoger dan een jaar eerder.

Moederbedrijf Ahold zag in de eerste drie maanden van het jaar de opbrengsten in Nederland met een kleine 5 procent aandikken tot ruim 3,9 miljard euro. Daarbij zijn ook de verkopen van dochters als Etos, Gall & Gall en bol.com meegeteld. Het onderliggend bedrijfsresultaat steeg met 14 procent tot 189 miljoen euro.

Online

Het concern zag de consumentenomzet online met ruim 27 procent groeien. In Nederland stegen de verkopen van bol.com en ah.nl zelfs met meer dan 30 procent, zo merkt topman Dick Boer op. In de Verenigde Staten zag internetdochter Peapod, die vorig jaar nog met tegenslagen kampte, de verkopen weer flink aantrekken.

De onlineactiviteiten verkeren nog altijd in een investeringsfase. Dat betekent dat de groeiende verkopen bij bol.com nog geen winst in het laatje brengen. Maar dat neemt Ahold voorlopig voor lief, omdat het bedrijf nog veel meer omzetgroei denkt te kunnen halen uit de onlineverkopen.

Spaaracties

Albert Heijn kreeg daarnaast meer klanten over de vloer en kon daardoor meer boodschappen verkopen. De grootgrutter schrijft dit deels toe aan een spaaractie voor bestek en een tweede moestuintjesactie.

Vorig jaar had Albert Heijn al succes met een zegeltjesactie voor glazen. De bestekpromotie, die in februari afliep, was minstens zo succesvol. Daarnaast gingen begin maart de gratis groentezaadjes in de herhaling waarmee de grootgrutter vorig jaar al veel klanten trok.

Beide campagnes zorgden ervoor dat de verkopen omhooggingen, aldus het supermarktmarktconcern. In Nederland draaide Ahold alles bij elkaar 4,9 procent meer omzet, in totaal ruim 3,9 miljard euro. De bedrijfswinst groeide hier met bijna 14 procent tot 189 miljoen euro.

Delhaize 

Om de groei in de Verenigde Staten een impuls te geven, wil Ahold samengaan met de Belgische branchegenoot Delhaize. Beide supermarktconcerns behalen het merendeel van hun omzet in de VS. Ahold liet weten dat ''goede voortgang'' is geboekt in de voorbereidingen voor de fusie. 

De fusie wordt naar verwachting medio dit jaar afgerond. Dat is nog afhankelijk van toestemming van de Amerikaanse autoriteiten. De aandeelhouders zijn al akkoord, de Belgische autoriteiten ook, mits enkele winkels worden verkocht.

Tsjechië

Ahold, dat behalve in Nederland en de VS ook nog in Tsjechië actief is, zag overal de marges verbeteren. Het bedrijf verwacht dat die trends in de rest van het jaar zullen doorzetten.

Boer was verheugd over de ''bemoedigende prestaties'' in Tsjechië, waar de opbrengsten van de grotere voormalige SPAR-winkels verder verbeterden.

Moederbedrijf Ahold zag in de eerste drie maanden van het jaar de opbrengsten in Nederland met een kleine 5 procent aandikken tot ruim 3,9 miljard euro. Daarbij zijn ook de verkopen van dochters als Etos, Gall & Gall en bol.com meegeteld. Het onderliggend bedrijfsresultaat steeg met 14 procent tot 189 miljoen euro.

De Nederlandse internetverkopen namen met 30 procent toe. Omdat de onlineactiviteiten nog altijd fikse investeringen vergen, levert bol.com ondanks die sterke groei nog geen bijdrage aan de winst. Maar dat neemt Ahold voorlopig voor lief, omdat het nog veel meer omzetgroei denkt te kunnen halen uit de onlineverkopen.

De totale omzet van Ahold kwam afgelopen kwartaal uit op 11,8 miljard euro. Dat is 4,3 procent meer dan in de eerste drie maanden van 2015. De nettowinst liep met ruim 13 procent op tot 241 miljoen euro, het onderliggend bedrijfsresultaat lag met 449 miljoen euro 15 procent hoger dan een jaar eerder.

 
Lees meer over:

Inkomen

Inkomen
'Hoeveel geld genoeg is, moet je zelf beantwoorden', vertelt hoogleraar vastgoedeconomie Dirk Brounen.

Reisverzekering

Reisverzekering
Wel of niet afsluiten? De zin en onzin van reisverzekeringen.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 
Tip de redactie