Consumenten besteden meer aan cultuur

Consumenten hebben in maart meer besteed dan in dezelfde maand een jaar geleden. De stijging van 0,9 procent is ook groter dan in februari, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

Er werd in maart vooral meer besteed aan diensten. Er ging ook meer geld naar naar de horeca, recreatie en cultuur.

Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit, merkte het statistiekbureau daarbij op.

Ook werd er meer uitgegeven aan voedings- en genotmiddelen. Aan duurzame goederen, zoals kleding en schoenen, werd juist wat minder gespendeerd.

Vertrouwen

De stemming onder consumenten bleef in mei onveranderd positief, aldus het CBS. Net als in april komt het consumentenvertrouwen uit op 1.

Het oordeel over het economisch klimaat verbetert een fractie, de koopbereidheid blijft gelijk. Met 1 ligt het consumentenvertrouwen in mei ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-8).

Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit op 27. Het dieptepunt werd bereikt in februari 2013 met -44.

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.
Tip de redactie