Europese consumenten zijn optimistischer geworden

Europese consumenten en bedrijven zijn in april voor het eerst dit jaar optimistischer geworden over hun economische vooruitzichten. 

Bij de grootste eurolanden kende Nederland na Italië de sterkste opleving. Dat blijkt uit cijfers die de Europese Commissie donderdag publiceerde.

De vertrouwensindicator voor de eurolanden verbeterde met 0,9 punten tot 103,9 en die voor de hele EU met 0,5 punten tot 105,1.

De geringere stijging van de EU-barometer schreef Brussel toe aan de ontwikkelingen in het Verenigd Koninkrijk, waar het naderende referendum over een 'Brexit' voor veel onzekerheid zorgt.

Nederland

Het economisch vertrouwen in Nederland nam met 1,9 punt toe. Italië (plus 4,4) spande de kroon en ook in Duitsland (plus 0,4) werden consumenten en bedrijven positiever. In Frankrijk (min 1), de tweede economie van de eurozone, brokkelde het vertrouwen juist verder af, evenals in Spanje (min 0,8). Al met al steeg de index van het consumentenvertrouwen in de eurozone met 0,4 punten.

De detailhandel was in de eurozone de enige sector waarin het sentiment verslechterde. In de gehele EU daalde het vertrouwen zowel onder detailhandelaren als bij financieel dienstverleners.

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.
Tip de redactie