Krokettenmaker Royaan wil geluk beproeven in Spanje

Krokettenfabrikant Royaan, bekend van onder meer de merken Kwekkeboom en Van Dobben, wil volgend jaar naar Spanje met zijn snacks.

Dat laat directeur Bart Bakker weten in een toelichting op de donderdag gepubliceerde jaarcijfers over 2015. De onderneming heeft voor de uitbreiding naar Spanje de ovensnacks van Kwekkeboom op het oog.

"We hebben uitgebreid consumentenonderzoek uitgevoerd en hieruit blijkt dat vooral in Spanje al veel wordt gefrituurd. Maar dan wel in de koekenpan, met een beetje olie. En dit kent dezelfde hinderlijkheden als frituren met vet", licht Bakker toe. "Consumenten in Spanje kunnen dus dezelfde voordelen halen uit ovensnacks als Nederlanders."

Er gaan overigens geen kroketten en bitterballen naar de Spaanse markt. "We ontwikkelen producten voor de Spaanse smaak." Bakker wil nog niet onthullen wat voor producten er dan wel die kant op gaan. "We zijn nog volop aan het testen met een lokale partner."

Royaan heeft in kaart gebracht in welke landen mensen producten bereiden in de oven of in de frituur. "Ook is gebleken dat de naam Kwekkeboom overal goed uit te spreken is en nergens iets raars betekent", aldus Bakker.

België

Na Spanje wil de snackmaker dan ook in meer Europese landen neerstrijken. Sinds kort is het bedrijf ook actief in België, waar de ovensnacks te vinden zijn bij Albert Heijn. Momenteel worden er gesprekken gevoerd met andere retailers op de Belgische markt.

"We pakken de export zorgvuldig aan, land voor land. Maar na Spanje denken we bijvoorbeeld aan  Engeland, Duitsland en Scandinavië. Als we straks in drie, vier landen te vinden zijn, zijn we tevreden."

Royaan zag zijn omzet in 2015 ten opzichte van het voorgaande jaar met 15 procent stijgen naar 80,1 miljoen euro.  De snackfabrikant profiteerde vooral van de stevige groei van de in 2014 geïntroduceerde lijn ovensnacks van het merk Kwekkeboom.

"De markt in retail zou zonder de introductie van ovensnacks weer 2 procent gedaald zijn, nu is deze 9 procent gegroeid", verklaart Bakker. "De helft van de omzet in dit segment is afkomstig van nieuwe klanten."

Geklieder

Volgens de directeur kiezen consumenten die voorheen geen zin hadden in geklieder met de frituurpan wel voor ovensnacks. "Het is gemakkelijker, een schoner proces en geeft geen vervelende luchtjes. Bovendien hebben de meeste mensen wel een oven, terwijl in slechts de helft van de huishoudens een frituurpan aanwezig is."

Ook concurrenten hebben de ovensnacks inmiddels ontdekt. "De markt heeft een omvang van 22 miljoen euro, dus er is ruimte genoeg", zegt Bakker. "Wij onderscheiden ons doordat we de eerste waren met onze gepatenteerde krokante-korst-technologie."

De ontwikkeling en introductie van de ovensnacks heeft Royaan de afgelopen drie jaar meer dan 10 miljoen euro aan investeringen gekost. Alles wat verdiend wordt, wordt meteen weer teruggestoken in het merk. "We willen het marktaandeel uitbreiden en zien het als een investering in de toekomst", zegt Bakker.

Voor dit jaar heeft Royaan  een aantal nieuwe innovaties in de planning. "Ook gaan we weer nieuwe producten lanceren in onze ovenlijn. Daarbij kijken we ook buiten het reguliere snackassortiment, hoewel we natuurlijk wel binnen de fingerfoods blijven."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.
Tip de redactie