Bol.com blijft sterkste retailmerk in 2016

Bol.com is dit jaar, net als in 2015, het sterkste retailmerk.

Kruidvat en HEMA nemen de tweede en derde plaats in beslag, zo blijkt dinsdag uit jaarlijks onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder vijftienhonderd Nederlanders.

Albert Heijn is gezakt van de tweede naar de vierde plaats en Action is gestegen van de zesde naar de vijfde positie. HEMA neemt de derde plek in.

Terwijl Mandemakers Keukens het hardst is gedaald op de lijst, is webwinkel Coolblue de sterkste stijger.

"De in januari 2015 gestarte massamediale campagne heeft ervoor gezorgd dat Coolblue van alle winkels momenteel de sterkste merkgroei doormaakt", verklaart merkadviseur Hendrik Beerda. "Nu er ook fysieke Coolblue-winkels worden geopend, ben ik erg benieuwd hoe dit in de toekomst het imago beïnvloedt."

Prijs en kwaliteit

In de top tien staan verder IKEA, Lidl, Blokker, Gamma en Jumbo. Volgens het consultancybureau is de verhouding tussen prijs en kwaliteit de belangrijkste factor voor een sterk merk. Andere succesfactoren zijn aantrekkelijke aanbiedingen, vriendelijk personeel, bereikbaarheid, sfeer en afwisseling.

De merkkracht van failliet verklaarde winkelketen zoals Aktiesport, Scapino en Perry sport heeft niet geleden onder de negatieve berichtgeving, merkt de organisatie op. 

"Een faillissement hoeft niet per se desastreuze gevolgen te hebben voor het merk", zegt Beerda. "In tegendeel zelfs, wanneer een winkel uit het straatbeeld verdwijnt, kan deze in veel gevallen online doorstarten. Een overnemende partij kan de gratis publiciteit rond een faillissement daarbij goed gebruiken als vliegende start."

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Zorgpolis

Zorgpolis
Zeven tips voor het kiezen van een zorgverzekering.

Zorgpremies

Zorgpremies
Overzicht: Dit zijn de zorgpremies voor 2017.
Tip de redactie