Schiphol lijdt niet onder tariefsverlaging havengelden

Schiphol heeft de omzet afgelopen jaar maar licht zien dalen, ondanks een fikse verlaging van de havengelden die luchtvaartmaatschappijen betalen. 

De groei van het verkeer en vervoer compenseerde de tariefsverlaging volledig, laat het luchthavenbedrijf vrijdag weten.

De omzet daalde 1 procent tot 1,42 miljard euro. Dat komt met name door de verkoop van een belang in winkelbedrijf Schiphol Airport Retail. Daarvoor gecorrigeerd was sprake van 1,5 procent groei. De opbrengsten uit havengelden lieten juist een lichte stijging zien, tot 869 miljoen euro.

De nettowinst ging met meer dan een derde omhoog naar 374 miljoen euro. Dat is grotendeels te danken aan een herwaardering van vastgoed ter waarde van 67 miljoen euro, en een boekwinst van 50 miljoen euro op de verkoop van het belang in Schiphol Airport Retail.

Schiphol verlaagde de havengelden per 1 april 2015 met 6,8 procent. De tarieven gaan per 1 april dit jaar verder omlaag, ditmaal met 11,6 procent. Die ruimte heeft het luchthavenbedrijf, ondanks de noodzaak van forse investeringen, aldus topman Jos Nijhuis.

Grenzen

''We lopen nu snel tegen de grenzen van onze piekcapaciteit aan'', zei Nijhuis in een toelichting. ''Investeringen in het versterken, verbeteren en vergroten van onze infrastructuur, kwaliteit en bereikbaarheid zijn broodnodig.''

Door de investeringen gaan de tarieven de komende jaren wel weer omhoog, zei Nijhuis. Hij zei niet hoe sterk die stijging zal zijn, maar zei wel dat de toename geleidelijk zal zijn. ''Schiphol zal veel goedkoper blijven dan zijn concurrenten'', beloofde hij.

Recordaantal

Afgelopen jaar reisde een recordaantal van 58,2 miljoen luchtvaartpassagiers via Schiphol. Dat is 6 procent meer dan in 2014. Het aantal vliegbewegingen steeg met 2,8 procent tot een kleine 451.000.

Schiphol keert ongeveer de helft van de winst uit aan zijn aandeelhouders. Daarvan is de Nederlandse staat met een belang van een kleine 70 procent de grootste. Ook de gemeenten Amsterdam en Rotterdam en de Franse branchegenoot Aéroports de Paris hebben een belang.

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

Brexit

Brexit
Dreiging van economische leegloop bij Brexit.

Startups

Startups
Startups buitelen over elkaar heen. Waar komt de schijnbaar onbedwingbare honger naar innovatie vandaan?