Vertrouwen consumenten februari opnieuw verminderd

De stemming onder consumenten is in februari verder gedaald.

Het consumentenvertrouwen daalde met vijf punten ten op zichte van januari en komt uit op -1, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag.

Voor het eerst in bijna een jaar is het vertrouwen van de consument negatief. Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid verslechterde.

Toch ligt het vertrouwen een stuk hoger dan drie jaar geleden. In februari 2013 lag dit op -44. De stijging van het consumentenvertrouwen begon ongeveer een jaar geleden en zette door tot november. Daarna bleef dit getal maandelijks dalen.

Ook oordelen consumenten in februari negatiever over de economie dan vorige maand. Daarnaast nam de koopbereidheid af.

De daling is volgens het CBS te wijten aan een verslechtering van het oordeel over de financiële situatie in de komende twaalf maanden en consumenten vinden de tijd minder gunstig voor het doen van grote aankopen.

Bestedingen

Het CBS becijferde ook dat consumenten in december 0,6 procent meer hebben uitgegeven dan in december 2014. Dat is de laagste stijging van de consumptie in 2015.

Consumenten hebben in de slotmaand van 2015 aanzienlijk minder gas verbruikt dan een jaar eerder.  Hierdoor waren de bestedingen aan overige goederen (onder meer gas) 6 procent lager dan een jaar eerder.

Consumenten hebben wel meer besteed aan kleding, woninginrichting, huishoudelijke apparaten en auto’s. De bestedingen aan deze duurzame goederen lagen ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. 

De omstandigheden voor de consumptie in februari zijn volgens het CBS ongunstiger dan in januari en december. Dat komt onder meer omdat consumenten negatiever zijn over hun toekomstige financiële situatie.

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

Brexit

Brexit
Dreiging van economische leegloop bij Brexit.

Startups

Startups
Startups buitelen over elkaar heen. Waar komt de schijnbaar onbedwingbare honger naar innovatie vandaan?