Bij schoner bankbiljet wordt vals briefje eerder herkend

Als een bankbiljet schoon is, merken kassamedewerkers eerder op of een briefje vals is. Voor consumenten maakt het niet uit of de biljetten schoon zijn.

Dit blijkt uit een onderzoek van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Duitse centrale bank, de Bundesbank, onder 261 kassamedewerkers en 250 consumenten.  

Winkelpersoneel herkent gemiddeld 88 procent van de valse bankbiljetten. Bij de consumenten ligt dit percentage op 79 procent.

Als er schonere biljetten gebruikt worden, herkennen de kassamedewerkers de valse biljetten eerder. Maar ook echte biljetten worden eerder aangewezen als vals. Kassières worden dus argwanender, concluderen de onderzoekers.

Schoonmaken 

Het onderzoek werd ingesteld, omdat de centrale banken wilden weten of het nuttig is dat de biljetten worden schoongemaakt. Jaarlijks controleert de DNB 450 miljoen biljetten op vuilheid en echtheid.

Gemiddeld heeft kassapersoneel vijf seconden nodig om een vals biljet te herkennen. Bij consumenten ligt deze tijd op 6,3 seconden.

Oudere mensen hebben meer moeite met het herkennen van valse biljetten dan jongere mensen. Ouderen controleren minder echtheidskenmerken.

Voor DNB zijn de uitkomsten na afweging van de kosten en baten geen reden om de schoonheidscontrole van bankbiljetten aan te scherpen.

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

V&D-panden

V&D-panden
Steeds meer voormalige panden van V&D vinden een nieuwe bestemming. Een overzicht. 

Wijzigingen

Wijzigingen
Op 1 juli zijn er allerlei regelingen veranderd die gevolgen kunnen hebben voor uw portemonnee. Een overzicht.