Coalitie vreest toenemende Franse invloed op KLM

Coalitiepartijen VVD en PvdA zijn beducht op de toenemende invloed vanuit Frankrijk op luchtvaartmaatschappij KLM binnen het Frans-Nederlandse fusiebedrijf met Air France.

Dat blijkt uit een rondgang van NU.nl.

"Als de Franse regering invloed uitoefent op Air France om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen, vind ik dat ons kabinet moet zeggen: bemoei je er niet mee", zegt VVD-Kamerlid Ton Elias.

Hij vraagt zich hardop af of de regering in Parijs niet te nadrukkelijk intervenieert in het proces om van Air France een concurrerender bedrijf te maken. "De Franse politiek moet voldoende afstand houden van de bedrijfsvoering van Air France. Dat doet Nederland ook bij KLM", aldus Elias.

Élysée

PvdA'er Jaques Monasch noemt de invloed van Frankrijk op KLM ontegenzeggelijk. "Er wordt tot het Élysée aan toe gedelegeerd. Keer op keer komen de Fransen op voor hun eigen belangen en zijn wij het braafste jongetje van de klas", zegt Monasch. 

Als voorbeeld noemt hij de vorig jaar zomer afgesloten cao bij KLM, terwijl in Frankrijk de directie werd belaagd bij het presenteren van de nieuwe arbeidsvoorwaarden. Monasch: "Die plannen zijn nu afgezwakt en te vrijblijvend."

Ook het voornemen van de Frans-Nederlandse holding om overtollig kasgeld van KLM over te hevelen naar Parijs hebben de Kamerleden nog vers in het geheugen. Uiteindelijk ging dat niet door. Donderdag presenteert Air France-KLM de cijfers over 2015. De Tweede Kamer houdt binnenkort een debat over de Franse invloed op KLM.

Kritiek KLM

KLM heeft niet alleen te maken met de Franse bemoeienis. De afgelopen jaren is er veel concurrentie bijgekomen van budgetmaatschappijen zoals Easyjet en Ryanair.

Elias benadrukt dat hij niet op de stoel van de ondernemer wil zitten, maar de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie had in zijn ogen "scherper op de marktontwikkelingen moeten reageren."

Elias: "KLM moet vooral de eigen broek kunnen ophouden en vaart maken met de noodzakelijke hervormingen. Het bedrijf is nog te veel een ministerie van vliegverkeer en te weinig de gestroomlijnde vechtersbaas op de veranderende luchtvaartmarkt."

Rutte in actie 

Wat het CDA betreft komt staatssecretaris Sharon Dijksma (Luchtvaart) in actie. "Het kabinet moet niet blijven wachten totdat het misgaat. Er zijn genoeg middelen waarmee er invloed kan worden uitgeoefend", zegt Kamerlid Martijn van Helvert.

Er zit een commissaris namens de Nederlandse Staat bij de luchtvaartcombinatie, de regering is vergunningverlener van de landingsrechten op Schiphol en het kabinet heeft bijna 6 procent van de aandelen KLM in handen, somt Van Helvert op.

Ook premier Mark Rutte moet volgens de CDA'er meer regie nemen. "Hij zou de situatie van Air France-KLM regelmatig met de Franse president François Hollande moeten bespreken."

D66 ziet eveneens een rol voor Rutte weggelegd als de situatie bij de luchtvaartmaatschappij een politieker tintje krijgt, maar een groter aandelenbelang voor de Staat ziet Kamerlid Salima Belhaj niet als oplossing.

D66 richt zich op meer Europese samenwerking om de mogelijke staatssteun voor maatschappijen uit de Golfstaten aan te pakken en om het Europese luchtruim efficiënter te benutten.

Schiphol cruciaal

De positie van Schiphol is van cruciaal belang voor de Nederlandse economie. Dankzij de internationale connecties van KLM is de luchthaven een belangrijke internationale hub.

"Als KLM er niet meer is, komt het internationale netwerk waar Schiphol ook van profiteert nooit meer terug. Dan wordt het alleen een luchthaven voor de zeven miljoen inwoners van de Randstad", zegt Van Helvert.

PvdA'er Monasch geeft eenzelfde waarschuwing: "KLM mag zijn internationale netwerk niet verliezen, dat zou de provincialisering van Schiphol betekenen."

Lees meer over:

finanzen.nl

finanzen.nl
finanzen.nl brengt nieuws, columns en achtergrondartikelen over de beurs.

Panama Papers

Panama Papers
Panama Papers: Moeten we belastingontwijking uitbannen?

TTIP

TTIP
Dit moet u weten over TTIP.