Air France wil personeel voor keuze stellen

Luchtvaartmaatschappij Air France stelt voor dat haar medewerkers zelf kiezen of zij een slag harder willen gaan werken. Dat heeft dan wel gevolgen voor de hoogte van hun salaris.

Dat zegt personeelschef Xavier Broseta in een maandag gepubliceerd interview met dagblad Le Parisien.

Plannen om de productiviteit te verhogen stuiten op veel verzet bij het personeel. Volgens Broseta, die begin deze maand tegen wil en dank een bekende Fransman werd nadat hij door eigen medewerkers was belaagd en gemolesteerd, ligt een voorstel op tafel om werknemers uit drie arbeidscontracten te laten kiezen.

Wie ervoor kiest de door de directie gevraagde extra inspanning te leveren, behoudt zijn salaris, en wie meer doet dan gevraagd krijgt er zelfs geld bij. Personeelsleden die niet bereid zijn harder te werken, leveren daarentegen salaris in.

Concurrentie

Broseta benadrukt nog maar eens dat Air France, net als de Nederlandse zustermaatschappij KLM, stappen moet zetten om de concurrentiepositie te verbeteren. Dat dit jaar mede dankzij de lagere brandstofprijs waarschijnlijk voor het eerst in jaren weer een operationele winst in het verschiet ligt, doet daar niets aan af.

''Degenen die denken dat Air France het gaat redden als het 100 miljoen euro winst per jaar maakt, houden zichzelf voor de gek'', zegt Broseta.

''Om te overleven in deze zee vol met haaien moeten wij even sterk zijn als onze concurrenten.'' En daarvoor zijn momenteel de kosten bij Air France gewoonweg te hoog, aldus de bestuurder.

Bezuinigingen

De Franse poot van luchtvaartgroep Air France-KLM slaagde er het afgelopen jaar niet in de piloten achter een nieuw besparingsprogramma te krijgen. Daarom besloot het bedrijf begin deze maand te snijden in het vluchtaanbod. Dat gaat gepaard met het verlies van 2.900 banen in de komende twee jaar.

Broseta erkende dat Air France ondanks alle problemen een goede zomer achter de rug heeft. Maar sindsdien zijn de inkomsten uit de ticketverkoop weer met 5 procent gedaald. Dat heeft met name te maken met moordende concurrentie die de prijzen onder druk zet.

Lees meer over:
Tip de redactie