'Zorgspotjes van overheid zijn te rooskleurig'

De zorgspotjes die drie maanden lang door de overheid zijn uitgezonden over de decentralisatie van de zorg per 1 januari zijn te rooskleurig en te weinig genuanceerd.

Dat oordeelt de Reclame Code Commissie dinsdag over de reclame-uitingen van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport (VWS).

Het ministerie had volgens de Commissie moeten melden dat mensen ook minder geld krijgen door de hervormingen die gepaard gaan met forse bezuinigingen.

De boodschap in de spotjes, zoals bijvoorbeeld die over 'meneer Berg', hebben een positieve en geruststellende strekking. De Commissie vindt dat er bij de burger de verwachting wordt gewekt dat de wijzigingen in de zorg niet tot een verslechtering van individuele hulp en zorg zal leiden.

Het is volgens de Commissie niet zeker of deze verwachtingen bij voorbaat waar worden gemaakt. "De commercials schaden het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben op de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt", schrijft de Commissie. 

Video: Reclame verandering zorg

Klacht

De uitspraak volgt op een klacht van FNV Zorg & Welzijn die het bezwaar eind vorig jaar indiende. Kwartiermaker Corrie van Brenk van de FNV-bond vindt dat minister Edith Schippers en staatssecretaris Martin van Rijn, beiden bewindslieden op het departement, zich moeten schamen.

 "En keihard bezuinigen op de zorg, en keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft", zegt Van Brenk. De Reclame Code Commissie adviseert het ministerie van VWS om niet meer op deze wijze reclames te maken.

In beroep

Het ministerie van Volksgezondheid laat in een reactie weten in beroep te gaan de uitspraak van de Reclame Code Commissie. Het departement vindt dat de informatie die in de spotjes wordt gegeven, in lijn is met het nieuwe wettelijke beleid.

''Mensen worden door de voorlichtingscampagne gewezen op het feit dat er veranderingen zijn en worden verwezen naar de website waar meer informatie te vinden is. Het ministerie is van mening dat de voorlichting dus geen reclame betreft'', liet het ministerie dinsdagavond weten.

Lees meer over:
Tip de redactie