Draijer sluit meer ontslagen bij Rabobank niet uit

Het is niet uitgesloten dat er bovenop de al aangekondigde ontslagronde bij de Rabobank van begin dit jaar nog meer arbeidsplaatsen verdwijnen.

Dat zegt Wiebe Draijer, topman bij de Rabobank, maandag tijdens een kennismakingsgesprek met journalisten.

Draijer, die sinds 1 oktober het stokje als bestuursvoorzitter overnam van interim-directeur Rinus Minderhoud, ziet dat door de digitalisering er steeds minder mensen nodig zijn in de Rabobank vestigingen verspreid door het land.

"Ik vind niet dat je de zekerheid kunt geven dat de virtualisering niet tot verdere ontslagen zal leiden", zegt Draijer. 

Volgens hem is de virtualisering een onomkeerbaar proces dat de coöperatieve bank wil gebruiken om klanten goed te kunnen bedienen. "Als dat betekent dat er nog meer diensten virtueel gaan en in de kantoren minder klanten komen, dan moet je die consequentie willen nemen", zegt Draijer.

Kosten

Hij concludeert dat de kosten om het oude bedieningsmodel in leven te houden niet meer zijn te tillen. "Door de virtualisering ga je op een andere manier met je klanten om. Dat betekent ook dat je met minder mensen op een andere manier diensten verleent."

Draijer, die hiervoor twee jaar als voorzitter werkte bij overlegorgaan de Sociaal Economische Raad (SER), benadrukt dat er nog geen concrete ideeën zijn uitgewerkt. "Op dit moment staat er nog niets gepland."

In januari van dit jaar kondigde de Rabobank aan om in twee jaar tijd duizend tot tweeduizend banen te schrappen bij de centrale organisatie in Utrecht. Die ontslaggolf kwam bovenop de reorganisatieplannen uit juli 2012 waarbij in verschillende rondes in totaal achtduizend arbeidsplaatsen moeten verdwijnen om kosten te besparen.

Contact

De virtualisering van bankdiensten zal volgens Draijer uiteindelijk ook voor beter en persoonlijker contact met klanten zorgen. Draijer heeft voor zijn officiële aantreden een paar maanden rondgelopen bij de wereldwijd actieve coöperatieve bank.

Zo heeft hij dertig van de honderd regionale vestigingen nader bekeken en bezocht hij de dochters van Rabobank in Hong Kong, Australië en Californië.

Mobiele kantoren

Een van de conclusies van Draijer uit alle bezoeken en gesprekken met medewerkers en klanten is dat de opkomst van virtuele diensten niet ophoudt. "Klanten willen dat ook."

Het is volgens hem aan de bank om daar zo goed mogelijk vorm aan te geven. "We moeten nieuwe vormen vinden om dicht bij klanten te komen, zoals mobiele kantoren of ambassadeurs." Als voorbeeld noemde Draijer een Scandinavische bank, die veel adviespunten heeft en veel minder vestigingen waar transacties kunnen plaatsvinden.

"Klanten moeten bij het nemen van grote beslissingen persoonlijk contact kunnen hebben met hun bank, in welke vorm dan ook. Zo zijn we als coöperatieve bank ontstaan en daar willen we weer naar toe."

Nieuwe Rabo-topman kijkt naar Silicon Valley | Achtergrond: De ontslagrondes van de Rabobank

Lees meer over:

IEX.nl (mediapartner)

IEX.nl (mediapartner)
IEX.nl is hét beleggersplatform van Nederland. Volg alles van deze mediapartner. 

Chronologie TMG

Chronologie TMG
Er speelt zich een felle overnamestrijd af rond mediabedrijf TMG. Een overzicht van de ontwikkelingen.

Belastingaangifte

Belastingaangifte
Het is tijd voor de belastingaangifte over 2016. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen?
Tip de redactie