Kwart uitzendkrachten volgt scholing

Iets meer dan een kwart van de uitzendkrachten (27 procent) heeft het afgelopen jaar scholing gevolgd.

Daarvan heeft 26 procent hier zelf om gevraagd, 37 procent deed dit naar aanleiding van een loopbaangesprek en 29 procent kreeg scholing aangeboden door het uitzendbureau of het inlenende bedrijf.

Dat blijkt vrijdag uit onderzoek in opdracht van de Stichting opleiding & ontwikkeling flexbranche (Stoof). Drie kwart van alle uitzendkrachten zou in het komende jaar graag scholing willen volgen.

Uitzendkrachten die in de afgelopen 24 maanden een vaste baan bij een reguliere werkgever hebben gehad of een bedrijf zijn gestart, hebben relatief veel kans een cursus of opleiding te volgen.

Daarnaast hebben BBL'ers (mbo-leerlingen die een beroepsbegeleidende leerweg volgen, red.), mannen en kostwinners een grotere kans op scholing. Ook spelen kennis, houding en initiatief een rol.

Lager opgeleid

Uitzendkrachten met een minder goede positie op de arbeidsmarkt blijken ook minder scholing te volgen. Dit geldt bijvoorbeeld voor mensen die lager opgeleid zijn en mensen die langere tijd werkloos zijn geweest.

Hoger opgeleiden vragen vaker om scholing en volgen die ook vaker, evenals mensen die op zoek zijn naar een vaste baan.

Uitzendkrachten volgen een cursus of opleiding om te blijven groeien, om hun positie te verbeteren en om uitzendwerk te behouden. 23 procent heeft er plezier aan beleefd en voor 21 procent geldt dat scholing het werk interessant gehouden heeft.

Uitzendbureaus zouden de mogelijkheid van scholing meer onder de aandacht moeten brengen, zo vinden de uitzendkrachten. Om ze over de streep te trekken, kunnen werkgevers budget voor scholing bieden en het laagdrempelig maken.

Het rapport is opgesteld door onderzoeksbureau Panteia, dat 622 uitzendkrachten heeft ondervraagd.

Lees meer over:
Tip de redactie