Mogelijk duizenden banen weg bij KLM

Er verdwijnen mogelijk duizenden banen bij luchtvaarmaatschappij KLM.

Dit meldt Reinier Castelein van vakbond De Unie aan NU.nl.

Dinsdag berichtten verschillende media dat er mogelijk 7.500 banen verdwijnen bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappij, maar volgens hem is dit slechts een van de mogelijkheden.

Een ander scenario volgens Castelein is dat er ruim tweehonderd banen verdwijnen bij Martinair, dat deel uitmaakt van de KLM-groep. Dat is ongeveer een derde van het totaal aantal werknemers van de vrachtmaatschappij. 

Zwak kwartaal

Woensdag maakt Air France-KLM de kwartaalcijfers bekend. Maandag kwam al naar buiten dat de luchtvaartmaatschappij naar verwachting een zwak derde kwartaal achter de rug heeft.

Vorige maand draaide de Franse tak van het luchtvaartbedrijf twee weken op halve kracht als gevolg van een pilotenstaking. Eerder liet de luchtvaartmaatschappij weten dat dit de operationele winst in de voorbije periode met naar schatting 320 tot 350 miljoen euro heeft gedrukt. 

Over heel 2014 loopt de 'stakingsschade' waarschijnlijk op tot circa een half miljard euro. Dat komt doordat ook de boekingen voor de komende maanden achter zijn komen te lopen. Analisten vragen zich af of Air France-KLM na zo'n fikse kostenpost nog wel in staat is de beloofde schuldenafbouw in de periode tot en met 2015 waar te maken.

Uit de lucht gegrepen

Luchtvaartmaatschappij KLM spreekt tegen dat er plannen liggen om duizenden banen te schrappen of uit te besteden. Dergelijke verhalen zijn ''volledig uit de lucht gegrepen'', zei een woordvoerder dinsdag.

Vakbond De Unie sprak eerder de vrees uit dat bij moederbedrijf Air France-KLM vele duizenden banen op de tocht staan omdat het bedrijf kosten wil besparen.

De luchtvaartgroep zou mogelijk woensdag meer duidelijkheid verschaffen over nieuwe bezuinigingen bij de publicatie van de derdekwartaalcijfers. Ook dat sprak KLM tegen.

Dat de kosten na afloop van het nog lopende besparingsprogramma nog verder omlaag moeten, staat wel vast. Dat gaf Air France-KLM medio september al aan bij de presentatie van zijn strategie voor de jaren tot en met 2020.

Topman Alexandre de Juniac zei toen dat het bedrijf de komende tijd in nauw overleg met het personeel op zoek gaat naar manieren om efficiënter te werken. Daar is ook na de kostbare staking bij Air France in september niets aan veranderd, aldus de KLM-woordvoerder.

Scenario's

Voorzitter Reinier Castelein van De Unie hield ook na de ontkenning van KLM vol dat banenverlies dreigt bij Air France-KLM. Hij bleef erbij dat een van de scenario's die de ronde doen is, dat werk van grondpersoneel wordt uitbesteed. Dat kan volgens hem betekenen dat bij KLM 7.500 banen op de tocht komen te staan.

''Maar er zijn ook minder verdergaande scenario's. Hoe dan ook het bedrijf moet zo snel mogelijk duidelijkheid verschaffen'', zei hij.

Sinds het gedwongen vertrek van KLM-topman Camiel Eurlings eerder deze maand zit de schrik er bij vakbonden goed in. Het vertrek van Eurlings, die werd opgevolgd door Pieter Elbers, zou er volgens FNV Bondgenoten op wijzen dat de 'hardliners' de strijd binnen de KLM-top in hun voordeel hebben beslecht.

Interview met Reinier Castelein:

Lees meer over:
Tip de redactie