'Betrek uitzendbranche bij onderwijs'

De uitzendbranche moet bij het onderwijs worden betrokken zodat jongeren een betere aansluiting op de arbeidsmarkt krijgen.

Dat zegt Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid, donderdag.

Uitzendorganisaties kunnen zo hun kennis delen met leerlingen en docenten.

Sterk denkt hierbij aan het geven van lessen over loopbaanoriëntatie, sollicitatietrainingen, het helpen en begeleiden bij het maken van een studiekeuze en het adviseren bij het maken van een CV.

Vooral bij het maken van de juiste studiekeuze valt volgens Sterk veel winst te behalen. De helft van de MBO-leerlingen valt in het eerste jaar uit, meestal vanwege een verkeerde studiekeuze.

Voorbereiden

Daarnaast zouden scholen volgens Sterk de leerlingen onvoldoende voorbereiden op het werkende leven. Er gaat in haar ogen vooral aandacht naar het binnenboord houden van leerlingen, de studievoortgang en prestaties. Veel minder tijd wordt er besteed aan wat zij na hun schoolperiode willen gaan doen.

"Ook richten docenten zich vooral op informatie uitwisseling en veel minder op het ontwikkelen van loopbaanvaardigheden. We vragen nu aan de uitzendbranche deze taak op zich te nemen om op die manier de toekomstperspectieven van jongeren te verbeteren", aldus Mirjam Sterk.

CNV Jongeren noemt de rol van de uitzendbranche in de plannen van Sterk een vreemde keuze. "Hoe objectief is het beeld dat jongeren krijgen van de arbeidsmarkt en hun kansen daarop als een partij dit doet", vraagt voorzitter Michiel Hietkamp zich af. Hij pleit ervoor dat de vakorganisaties hierin ook een rol zou moeten spelen.

Gezicht

Sterk, oud-Kamerlid voor het CDA, werd in april 2013 voorgedragen als ambassadeur aanpak jeugdwerkloosheid om deze groeiende problematiek een gezicht te geven. Het kabinet heeft 50 miljoen euro uitgetrokken voor 2013 en 2014 om de jeugdwerkloosheid beter aan te pakken.

Een van de taken van de ambassadeur is om het bedrijfsleven en het onderwijs beter met elkaar te verbinden. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek zijn jongeren goed voor 15 procent van het totaalaantal werklozen in Nederland.

Tip de redactie