Groupon Nederland stapt af van dagelijkse aanbiedingen

Kortingssite Groupon wil zich omvormen tot een online marktplaats en minder afhankelijk zijn van e-mailmarketing.

"We willen dat de klant zelf naar de site toegaat om te zoeken wat hij nodig heeft", aldus Ruud Giebels, operationeel directeur van Groupon in Nederland, tegenover NU.nl. 

"De consument moet eerst naar Groupon gaan als ze iets leuks wil doen." Het bedrijf benadrukt dat nieuwsbrieven onderdeel blijven uitmaken van de strategie. 

De site is ook op de schop gegaan. Eerder was de belangrijkste aanbieding van de dag de homepage. Nu is er een selectie van verschillende aanbiedingen met enkele categorieën en een zoekbalk.

Om de stap naar een online marktplaats te zetten moeten er meer bedrijven bijkomen bij Groupon. "We moeten de voorraad uitbreiden, ook in verschillende categorieën."

Grote merken

Om meer bedrijven binnen te halen die via Groupon aanbiedingen doen, wil de site ze actiever gaan benaderen. Sinds dat Groupon 4,5 jaar geleden de Nederlandse website startte heeft de site met dertienduizend bedrijven samengewerkt.

Groupon praat onder meer met grote merken. Bij kleinere bedrijven benadrukt het concern de expertise in online marketing. Ook gaat het platform de informatie over klanten uitbreiden die het met bedrijven deelt.

Aantrekkelijk

Groupon stapt "op dit moment" niet af van het beleid om bedrijven alleen aanbiedingen te laten doen met hoge kortingen. "We moeten zorgen dat we aan twee kanten aantrekkelijk blijven", aldus Giebels.

Op het gebied van reizen gaat het concern wel een samenwerking aan met Expedia, waarbij soms hotels worden aangeboden tegen marktprijzen. Als consumenten zoeken naar een bepaalde reis waar geen kortingsaanbieding voor is, dan wordt er een reis via het netwerk van Expedia aangeboden.

Onder druk

"Als de consument die reis boekt, krijgt ze wel 5 procent aan Groupon-credits. Uitgangspunt blijven de aanbiedingen", legt Giebels uit.

De transitie naar een online marktplaats werd in de Verenigde Staten al langer ingezet en wordt nu ook uitgerold in alle 48 landen waar de site actief is.

Groupon staat onder druk van investeerders om de resultaten te verbeteren. Na de presentatie van de laatste kwartaalcijfers daalde het aandeel van het bedrijf fors op de Amerikaanse beurs.

Lees meer over:
Tip de redactie