Toezichthouder onderzoekt samenwerking Schiphol en KLM

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is dinsdag een controle begonnen op Schiphol en KLM, en onderzoekt of beide bedrijven zich aan de mededingingswet houden.

Dat bevestigt een woordvoerder van ACM tegenover NU.nl.

Aanleiding is de hernieuwde samenwerking tussen de luchthaven en de vliegmaatschappij. KLM vond dat Schiphol eerst te weinig rekening hield met zijn concurrentiepositie, waarna afgelopen mei een plan werd opgesteld om elkaar te helpen.

Concurrentie

In het plan, genaamd 'Shared Vision', staat over de concurrentiepositie van Schiphol zelf: "Schiphol en KLM zijn het eens over de cruciale rol die KLM en partners … spelen – zij verzorgen immers 70% van het verkeer."

Het plan onderkent de gevaren van zo’n samenwerking in termen van mededinging. ACM controleert nu of die samenwerking niet in strijd is met de mededingingswet.

Het houdt toezicht op Schiphol om ervoor te zorgen dat alle luchtvaartmaatschappijen een redelijke prijs betalen voor het gebruik van de luchthaven. De tarieven zijn ook van invloed op de prijs die consumenten moeten neertellen voor een vliegticket.

Pier

In april dit jaar kreeg Schiphol al een kleine corrigerende tik van de toezichthouder. Luchtvaartmaatschappij Transavia mocht van de luchthaven niet aanmeren bij een goedkope pier speciaal voor prijsvechters.

ACM vond daarop dat de criteria om bij de betreffende pier te landen te onduidelijk waren, en dat die transparanter moesten.

Lees meer over:
Tip de redactie