Aandeel 55-plussers in vakantiemarkt groeit

Over 7 jaar komt bijna 40 procent van alle vakantiebestedingen van 55-plussers.

Dat komt omdat het aandeel 55-plussers stijgt in zowel het totaal aantal vakanties (30 procent in 2012 naar 34 procent in 2020) als in wat de senioren aan die vakanties uitgeven, van 32 procent in 2012 naar 37 procent in 2020.

Dat becijferde het NBTC-NIPO Research als één van de trends uit het ContinuVakantieOnderzoek (CVO).

''Nederland vergrijst en aangezien ongeveer 80 procent van de Nederlanders op vakantie gaat, vergrijst de vakantieganger dus ook. Vorig jaar telde Nederland ruim 5 miljoen 55-plussers en naar verwachting neemt dit toe tot circa 6 miljoen in 2020’’, aldus NBTC-NIPO.

De senioren gingen in 2012 gemiddeld vaker op vakantie dan de jongere vakantiegangers: gemiddeld 3,2 keer tegenover 2,8 keer.

Omdat senioren vaker op vakantie gaan, gebeurt dat ook meer gespreid. Dat biedt ondernemers in de vakantiebranche de mogelijkheid om (korte) trips buiten het hoogseizoen te promoten en zo boekingen en bezoeken over het jaar beter te kunnen spreiden, stelt NBTC-NIPO.

Vaker en korter

Bovendien besteden 55-plussers gemiddeld meer per vakantie. Deze groep gaat namelijk best graag vaker en korter op vakantie in vergelijking met jongere vakantiegangers.

Daarnaast hebben ze ook een sterkere voorkeur dan jongere vakantiegangers voor één lange vakantie in het jaar. ''Het is vaak 'die reis maken die men altijd al had willen maken’. Onder de jongere vakantiegangers zien we juist een overduidelijke voorkeur voor één lange vakantie aangevuld met een of meer kortere vakanties.’’

Wat betreft de vakantievoorkeur blijkt dat op natuur gerichte vakanties en stedenreizen het meest in trek zijn bij senioren. De groep tot en met 54 jaar houdt meer van de ontspanning (relax- en strandvakanties).

''Het aandeel van stedenreizen is voor beide groepen gelijk, maar ook onder de 55-plussers hebben stedenreizen de afgelopen jaren een vlucht genomen.”

Lees meer over:
Tip de redactie