Aanpak kruimelcontracten voor FNV eis in overleg

Om het vertrouwen in de economie weer terug te brengen is voor de FNV de aanpak van het terugdringen van onzeker werk in het sociaal overleg een harde eis.

Dit stelt FNV bestuurder Catelene Passchier na de eerste resultaten van het meldpunt kruimelcontracten.

Uit meer dan 600 reacties concludeert de bond dat in veel sectoren, vooral in de zorg maar ook in de horeca, detailhandel en bij gemeenten er sprake is van mismanagement dat niet door de beugel kan.

Volgens de bond zijn er veel personeelsafdelingen die anticiperen op aankomende reorganisaties door flexwerkers minder uren te geven en tegelijk het overige personeel te overladen met overwerk.

Uitknijpen

"Sinds de crisis gebruiken lijken steeds meer werkgevers de mazen in de wet te hebben uitgevonden om personeel uit te knijpen en via kruimelcontracten te snijden in de loonkosten", aldus FNV-bestuurder Catelene Passchier. "Natuurlijk staan bedrijven nu onder druk. Maar de prijs hoeft niet alleen door werknemers betaald te worden."

Uit cijfers van het CBS blijkt dat 197.000 mensen in Nederland in 2012 werkten onder een oproep- of tijdelijk contract, wat de bond kruimelcontracten noemt.

Omzeilen

In aantal sectoren zitten mensen jaren achtereen met dergelijke contracten.  Verschillende melders noemen perioden van 6 tot 13 jaar. Daarbij wordt de flexwet omzeild door na 3 tijdelijke contracten geen vast contract aan te bieden, zoals de wet voorschrijft, maar mensen 3 maanden naar huis te sturen. Vervolgens begint de reeks van 3 contracten weer opnieuw.

De wet wordt daarnaast omzeild doordat veel werknemers bijvoorbeeld niet minimaal 3 uur per oproep krijgen uitbetaald. Dit was bij bijna de helft van de melders zo. Dit terwijl volgens de wet bij een contract van minder dan 15 uur per week, er elke keer dat er gewerkt wordt minimaal drie uur moet worden uitbetaald, behalve als werktijden duidelijk zijn afgesproken. Ook krijgen oproepcontracten tegen de regels in vaak geen vakantiegeld uitgekeerd.

Ondergewaardeerd

Mensen voelen zich de "eeuwige ondergewaardeerde vakantiehulp", aldus de vakbond.
Ruim 60 procent van de melders krijgt pas enkele uren van tevoren tot een week van tevoren te horen wanneer men moet werken. Een kwart krijgt dat enkele uren tot één werkdag van tevoren te horen. "Slecht management en gemakzucht", aldus de FNV.

De helft van de werknemers met een oproepcontract kan bovendien niet rondkomen van de inkomsten. Volgens Passchier wordt vaak gedacht dat vooral studenten dergelijke contracten hebben, maar dat beeld klopt niet, zo blijkt ook uit het meldpunt. 

Vertrouwen

"Honderduizenden mensen in Nederland hebben nu geen zekerheid op inkomen. Als je de economie meer vertrouwen wil geven, dan hoort duidelijkheid voor dit soort werknemers er ook bij."

In het sociaal overleg dat momenteel tussen de sociale partners, de werkgevers en de werknemersorganisaties, plaatsvindt is een van de hoofdpunten van de FNV het aanpakken van flexibel werk. De bond hoopt hier later ook met het kabinet afspraken over te kunnen maken. De bond vindt daarin handhaving van wetgeving en cao afspraken een hard punt.

Tip de redactie