Gepubliceerd: 
Laatste update: 
23 maart 2013 16:42
23 maart 2013 18:31

'Duitsland heeft te veel macht in eurogroep'

De invloed van Duitsland in de eurogroep is te groot. De dominantie en harde opstelling van het land in de redding van euroland Cyprus stuit andere leden tegen de borst.

Foto:  ANP

Dat zeggen bronnen binnen de EU tegen het Duitse blad Focus. Volgens de critici voelen andere ministers van Financiën van de eurozone zich 'gemarginaliseerd'.

In het geval van Cyprus zou de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble met Finland, Slowakije en de Nederlandse voorzitter van de eurogroep, Jeroen Dijsselbloem, aan zijn zijde hebben doorgedrukt dat spaarders mee moeten betalen aan de financiële redding van de eilandstaat.

Ook zou hij een vast verbond hebben met het Internationaal Monetair Fonds.

Verkiezingen

Volgens een hoge EU-ambtenaar spelen de Duitse verkiezingen van later dit jaar een belangrijke rol in de harde opstelling van Schäuble.

Focus schrijft verder dat de benoeming van Dijsselbloem tot voorzitter van de eurogroep mogelijk was, omdat hij nog een 'politiek lichtgewicht' was en door Schäuble kon worden gecontroleerd.

Nauwe band met IMF

Ook de nauwe banden tussen Duitsland en het IMF roept kritiek op. Die internationale organisatie is belangrijk, omdat de Bondsdag, de Duitse Tweede Kamer en parlementen van andere eurozonelanden hechten aan deelname van het fonds bij het saneren van de financiën van landen.

Het IMF beschouwt Cyprus echter steeds meer als een buitenbeentje in de eurozone, waarmee je kunt doen wat je wil.

''Er is een structureel probleem in de besluitvorming en de verstandige samenwerking binnen de trojka'', zegt een anonieme hoge vertegenwoordiger van de EU in Focus. In de trojka werken de Europese Centrale Bank, de EU en het IMF samen.

Door: ANP

Eerdere berichten

Eerder

The Ocean Cleanup

De bedenker van The Ocean Cleanup onderneemt omdat het moet

Lees verder op NUzakelijk.nl

Silicon Valley

'De bedrijven van Silicon Valley zijn zo belangrijk geworden dat ook mensen van buiten de 'techbubbel' er iets van willen weten'

Lees verder op NUzakelijk.nl
Banner NUjournaal Zakelijk