Gepubliceerd: 
Laatste update: 
12 januari 2013 10:03
12 januari 2013 10:10

'Laatste woord over plofkip is aan consument'

RIJSWIJK - De consument moet zelf de keuze maken om wel of geen plofkip te kopen en dat moet gebeuren op basis van eerlijke informatie.

Foto:  ANP

Dat stelt Aalt Dijkhuizen, bestuursvoorzitter van de Wageningen University in een column. Hij hekelt de acties van onder meer Wakker Dier om supermarkten te dwingen de plofkip uit de schappen te halen.

''Dierenwelzijn is een gevoelig punt, vooral voor varkens en kippen in Nederland. Vaak wordt ‘biologisch’ gezien als het meest duurzaam. Dat is wat betreft het gebruik aan grondstoffen en uitstoot van broeikasgassen per kilo product aantoonbaar onjuist", schrijft Dijkhuizen in de column op de site van Nevedi, de Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie.

Hij legt uit dat biologisch gehouden dieren meer ruimte hebben, maar langzamer groeien en minder produceren. Daardoor is meer voer nodig en dus ook meer grond en grondstoffen.

De keus komt uiteindelijk neer op een betere behandeling van dieren of minder uitstoot van broeikasgassen, zegt Dijkhuizen, en het moet niet zo zijn dat 'een paar mensen van Wakker Dier dat bepalen'. ''Wat mij betreft hoort het laatste woord aan de consument.''

Door: ANP

Eerdere berichten

Flappy Ikea

 De bank van Ikea, Ikano Bank, heeft een kloon van Flappy Bird gemaakt om spaarders te lokken.

Lees verder op NUzakelijk.nl

Rusland

Het Nederlandse Farm Frites zet plannen voor een Russische frietfabriek in de koelkast. 

Lees verder op NUzakelijk.nl
Banner NUjournaal Zakelijk

Malaysia Airlines

Het voortbestaan van Malaysia Airlines is na de ramp uiterst onzeker. Is de trots van een nationale luchtvaartmaatschappij zo groot dat de overheid de honderden miljoenen euro's verlies voor lief neemt? 

Lees meer op NUzakelijk