NS-topman wil toch geen fusie met Prorail

AMSTERDAM - Een fusie tussen de NS en Prorail is nu niet verstandig. Dat zegt NS-topman Bert Meerstadt zaterdag in een interview in NRC Handelsblad.

Eerder dit jaar wekte Meerstadt nog de suggestie dat de twee bedrijven juist wel moeten kijken naar een samengaan.

Hij stuurde in juni een brief aan alle politieke partijen dat hij de nadelige effecten van de splitsing, die in 1995 werd doorgevoerd, wil onderzoeken. Hij zei destijds dat de strikte scheiding tussen de twee bedrijven de aanpak van de vele problemen, zoals chaos tijdens winterweer of bij het verhelpen van technische storingen, belemmert.

Structuurwijziging

Meerstadt zegt nu in een interview met NRC Handelsblad dat hij nooit bedoelde dat de NS en Prorail moeten fuseren. "We moeten kijken waar het beter kan, dat stond er in mijn brief", zegt hij.

"Daar is helemaal geen structuurwijziging voor nodig. We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op."

Samenwerken

De NS-topman benadrukt wel dat NS en Prorail veel intensiever moeten samenwerken. "Uit onze analyse van de afgelopen winter blijkt bijvoorbeeld dat de bijsturing na verstoringen een stuk beter kan. Dat loopt dwars door de twee organisaties heen: medewerkers, materieel, rails, seinen."

In de Tweede Kamer gaan al langer stemmen op om de NS en Prorail anders te organiseren. Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) wilde eind vorige maand geen discussie over een mogelijke fusie. Die komt volgens haar vanzelf aan bod als wordt gesproken over de Lange Termijn Spooragenda.

FNV Spoor

Vakbond FNV Spoor pleit juist voor een fusie van NS en Prorail. ''Eén regisseur die de prioriteiten bepaalt, zal de belangen voor het reizigers- en het goederenvervoer ten goede komen. Nu bepalen de monopolisten NS en Prorail om beurten de gang van zaken'', schrijft FNV-bestuurder Jacqueline Lohle in het bondsblad.

Ze vreest dat NS wordt gedwongen tot een niet te winnen concurrentiestrijd met de Deutsche Bahn en de Franse spoormaatschappij SNCF.

Lees meer over:
Tip de redactie