Consumenten iets minder lang in de wacht bij klantenservice

DEN HAAG - Klanten van telecombedrijven hoeven iets minder lang aan de telefoon te wachten voor ze worden geholpen door de klantenservice.

De gemiddelde wachttijd bedraagt nu 3,8 minuten. Vorig jaar was dat nog een halve minuut meer.

Dat blijkt uit een onderzoek dat minister Maxime Verhagen (Economische zaken) donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Verhagen wil bedrijven stimuleren onderling afspraken te maken over de kwaliteit van hun klantenservice. Inmiddels hebben 10 bedrijven zichzelf verplicht gesteld op hun website duidelijk te maken wat de gemiddelde wachttijden zijn, welke kosten er gemoeid zijn met het bellen en wat de gemeten klanttevredenheid is.

Verbetering

''Consumenten moeten weten waar ze aan toe zijn en bij vragen zo snel mogelijk geholpen worden'', aldus de bewindsman. ''Klanten kunnen nog sneller geholpen geworden maar gelukkig zit er verbetering in de service van telecombedrijven.''

In de energiesector ligt de gemiddelde wachttijd met 1,6 minuten op een vergelijkbaar niveau als in 2011 (1,7 minuten). In totaal zijn 12 telecom- en 12 energiebedrijven onderzocht.

Lees meer over:
Tip de redactie