DE tevreden over omzet West-Europa

UTRECHT - DE Master Blenders 1753 heeft in het afgelopen kwartaal minder koffie en thee verkocht.

Door prijsverhogingen steeg de omzet uit voortgezette activiteiten toch, maar minder sterk dan analisten hadden voorspeld.

Het aandeel DE daalde dinsdagochtend op de Amsterdamse beurs ruim 5 procent.

Op vergelijkbare basis groeide de omzet uit de verkoop van koffie en thee met 1,1 procent tot 639 miljoen euro. De totale omzet nam met 1,5 procent af tot 645 miljoen euro. Dat komt doordat het bedrijf wil stoppen met de export van ongebrande koffiebonen en die activiteiten aan het afbouwen is.

Duitsland

Met name in Duitsland, de thuismarkt van prijsvechters als Aldi en Lidl, heeft DE zichzelf in de vingers gesneden met al te agressieve prijsverhogingen. Het bedrijf probeert de schade de komende tijd te herstellen door de prijsverhogingen deels terug te draaien en zijn producten beter in de markt te zetten.

Ook het onderdeel Out of Home, dat koffie levert aan kantoren en horecabedrijven, viel tegen met een omzetdaling op vergelijkbare basis van 1,3 procent. DE wijt dat aan uitdagende marktomstandigheden. Klanten kiezen vaker voor goedkopere oploskoffiemachines, aldus bestuursvoorzitter Michiel Herkemij.

Goedkoper

De topman zei dat DE zijn aanbod aanpast aan de veranderde wensen van sommige klanten. Er komen goedkopere varianten en klantvriendelijkheid krijgt meer aandacht. Out of Home draagt volgens de topman niet alleen bij aan de financiële resultaten, maar is ook van belang voor de zichtbaarheid van het merk.

Zelf toonde Herkemij zich tevreden met de prestaties in de meeste West-Europese markten, zoals Nederland, Frankrijk en Spanje. Hij sprak wel van een ''gemengd beeld''. De topman stelde dat de strategie van DE om zich met innovatieve producten op het duurdere marktsegment te richten, ''momentum'' krijgt.

Tip de redactie