'Handreiking' Schiphol aan maatschappijen

Laatste update:  3 april 2012 19:55 info Bekijk op de kaart

HOOFDDORP - Schiphol heeft de tarieven die het rekent aan luchtvaartmaatschappijen, verhoogd met 2 procent. 

Foto:  ANP

Dat maakte de luchthaven dinsdag bekend. Daarmee is de verhoging van de zogenoemde havengelden minder hoog dan Schiphol eerder had aangekondigd.

De luchthaven en de maatschappijen voeren ieder jaar weer een terugkerend gevecht over de tarieven. Schiphol noemt in een persbericht de verhoging van 2 procent ''een handreiking''. Eerder had de luchthaven een verhoging met 4 procent voorgesteld.

Mooie winsten

De vliegmaatschappijen zien vaak met lede ogen toe hoe de luchthaven mooie winsten boekt, met name met parkeerterreinen en winkels, terwijl zijzelf in economisch moeilijke tijden steeds hogere havengelden moeten betalen. Volgens Schiphol moeten de tarieven omhoog omdat de luchthaven moet investeren in meer capaciteit en kwaliteit.

Schiphol heeft vorig jaar 15 miljoen euro terugbetaald aan luchtvaartmaatschappijen, omdat het meer passagiers te verwerken kreeg dan voorzien en dat bedrag meer aan havengelden ontving. Luchtvaartmaatschappijen stapten daarna naar concurrentiewaakhond NMa om te onderzoeken of Schiphol dit volgens de regels heeft gedaan. Normaal gesproken wordt het te veel in mindering gebracht op de nieuwe tarieven.

Schiphol meldt dinsdag dat de eenmalige terugbetaling van 15 miljoen euro ''los staat van de wettelijke verplichte verrekening die nog plaats moet vinden''.

Redactie Atsma

Staatssecretaris Joop Atsma (Luchtvaart) is dik tevreden dat Schiphol er met KLM en andere luchtvaartmaatschappijen uit is gekomen. Hij zat de laatste weken meermalen met de partijen om de tafel en riep ze dringend op er samen uit te komen.

''Het gaat erom dat de spelers in de Nederlandse luchtvaartsector samen naar de toekomst werken. Samenwerking is namelijk van groot belang om de sterke netwerkkwaliteit en de concurrentiepositie van Schiphol te behouden en te versterken'', aldus Atsma in een reactie.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Malaysia Airlines

Het voortbestaan van Malaysia Airlines is na de ramp uiterst onzeker. Is de trots van een nationale luchtvaartmaatschappij zo groot dat de overheid de honderden miljoenen euro's verlies voor lief neemt? 

Lees meer op NUzakelijk

NUzakelijk column

Quotum arbeidsgehandicapten volstrekt onrealistisch

Lees verder op NUzakelijk.nl
Banner NUjournaal Zakelijk