De Russen en Chinezen komen - met lege koffers

 De Russen en Chinezen komen, maar ditmaal in vrede en met lege koffers. Net als Brazilianen en Indiërs vormen de nieuwe midden- en bovenklasse uit die landen de nieuwe doelgroep voor de toeristische industrie in ons land.

Deze zogenoemde BRIC-landen vormen de nieuwe wingewesten voor hoteliers, musea, restaurants, de luchtvaart en de Amsterdamse rondvaartbedrijven. Van de 11,3 miljoen buitenlandse toeristen (+1 procent) die in 2011 Nederland bezochten, is de grootste relatieve groei zichtbaar onder toeristen uit China (260.000 overnachtingen, +29 procent).

Daarna volgen Rusland (280.000 overnachtingen, +28 procent), Brazilië (100.000 overnachtingen, +30 procent) en iets mindere mate uit India (140.000 overnachtingen, +9 procent). De groei van het totaal aan toeristisch bezoek met 400.000 overnachtingen bracht vorig jaar 160 miljoen euro extra op.

Welvaart

Nederland staat er bij de ‘nieuwe’ toeristen als bestemming redelijk goed voor. Van alle landen in Europa staat ons land bij de Chinezen bijvoorbeeld qua aantrekkelijkheid op de achtste plaats

De groei uit de BRIC-landen met dubbele cijfers is een bevestiging van de gestegen welvaart in landen waarvan de inwoners twintig jaar geleden nauwelijks boven de armoedegrens leefden.

Casino

Nu zijn ze na de Duitsers, Belgen, Italianen en Amerikanen graag geziene gasten. De Chinezen mogen in Nederland bijvoorbeeld graag een casino bezoeken, bij de Bijenkorf shoppen en diamanten kopen. Maar uiteindelijk komen ze toch voor de Amsterdamse grachten en de Hollandse tulpen, stelt Conrad van Tiggelen, directeur marketing van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC).

Het NBTC had de opkomende landen al vroeg op de korrel als het gaat om interessante toeristische markt. In bijna alle BRIC-landen worden toeristen actief geworven. Elk land is met een ‘quick scan’ in kaart gebracht als het gaat om de specifieke wensen. Zo slapen Indiërs bijvoorbeeld liever in een betaalbaar driesterrenhotel.

Big spenders

Verder heten de Russen in de ogen van de gemiddelde Nederlander luidruchtig en ongemanierd te zijn, maar bestellen zij in Amsterdamse restaurants vaak een betere fles wijn en slapen ze graag in vijfsterrenhotels. Kassa dus voor de toeristische branche.

''De Russen zijn de nieuwe big spenders", constateert Conrad van Tiggelen, directeur marketing van het NBTC. ''Ze besteden goed, kopen graag tax free en zijn gek op diamanten, net als de Chinezen. Ze laten graag zien dat ze geld hebben en met zulke gasten zijn we uiteraard blij."

Europa-reis

Russen verblijven veelal iets meer dan twee nachten in Nederland en kiezen voor Amsterdam als bestemming. Voor Chinezen, Brazilianen en Indiërs is dat verblijf vaak korter. Hun bezoek maakt onderdeel uit van een Europa-reis met meerdere haltes in onder meer Parijs, Barcelona of Madrid.

Ook de Brazilianen vallen voor Nederland, met name Amsterdam. Utrecht en Maastricht worden door deze bezoekers uit Zuid-Amerika vooralsnog gemeden, zo blijkt uit marktonderzoek van NBTC. ''De Brazilianen komen voor onze iconen", zegt marketingdirecteur Van Tiggelen. ''Zij willen de grachten en de molens zien, maar ook de Keukenhof."

Clichés

Dat de bezoekers uit de BRIC-landen een voorspelbare tournee maken langs Nederlandse clichés, is volgens Van Tiggelen niet zo erg. ''Als wij voor de eerste keer naar China gaan willen de Muur zien en in New York varen wij ook naar het Vrijheidsbeeld. Pas na een eerste bezoek volgt vaak een tweede trip met een zekere verdieping.’’

Aangezien in de BRIC-landen meer dan de helft van de wereldbevolking woont, zal de groei van het bezoek uit de opkomende naties voorlopig nog wel even aanhouden.

Lees meer over:
Tip de redactie