'Vrouwelijk ondernemerschap neemt toe'

Laatste update:  24 november 2011 13:57 info

AMSTERDAM - "Alles wijst erop dat het vrouwelijke ondernemerschap verder gaat groeien." Dat zei Alexander Rinnooy Kan, voorzitter van de Sociaal-Economische Raad (SER), woensdag tijdens The Women's Conference.

Foto:  ANP

"Het gaat de goede kant op met vrouwelijk ondernemerschap. Voor het eerst in de geschiedenis zijn er meer vrouwelijke dan mannelijke starters."

Tegenover NUzakelijk zegt Rinnooy Kan dat vrouwen voorzichtiger zijn. “Dat kan een voor- en een nadeel zijn. Vrouwen maken minder winst dan mannelijke ondernemers, maar ze zijn wel stabieler.”

Voorbereiden

Hij wijst op cijfers waaruit blijkt dat vrouwelijke ondernemers minder vaak failliet gaan dan hun mannelijke concurrenten. “Vrouwen bereiden zich beter voor. Maar je moet accepteren dat je niet alles kan voorbereiden.”

De grootste problemen die Rinnooy Kan ziet zijn de arbeidsongeschiktheidsverzekering en pensioenopbouw van ondernemers, waar vaak als eerste op wordt bezuinigd. "We kunnen het collectief goedkoper regelen, maar veel zzp'ers willen dat liever niet."

Top

Ook het aantal vrouwen in de top van bedrijven groeit, maar nog niet voldoende. “Ik hoop dat we de doelstelling kunnen bereiken zonder wettelijke dwang. Vrouwen willen ook liever aangenomen worden om hun kwaliteiten dan door een wet.”

Rinnooy Kan wil “niet te veel, maar ook niet te weinig vrouwen in de top”. Hijzelf denkt aan een percentage “ergens tussen de 30 en 70 procent”. “Er zijn voldoende goede vrouwen te vinden, maar ze zijn niet altijd zichtbaar.”

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Chinese bordelen

Franse cognac-huizen voelen de pijn van de sluiting van Chinese bordelen

Lees verder op NUzakelijk

Klokkenluider ontslagen

 ABN Amro ontslaat medewerker die bank wees op risico's van complexe beleggingsproducten

Lees verder op NUzakelijk
Banner NUjournaal Zakelijk

NUzakelijk column

'Klein bedrijf begrijpt dat klanten persoonlijke aandacht verdienen, zowel in de winkel als op Facebook'

Lees verder op NUzakelijk