Groentesector gaat testen op EHEC-bacterie

Laatste update:  9 juni 2011 11:24 info

ZOETERMEER - Telers en handelaren van groente gaan hun producten steekproefsgewijs testen op de EHEC-bacterie. Dat maakte het Productschap Tuinbouw donderdag bekend. De testen zijn preventief en moeten voorkomen dat de bacterie na Duitsland en Scandinavië ook in Nederland om zich heen grijpt.

Foto:  Thinkstock

Het Productschap trekt samen op met de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) en gaat vooral komkommers, tomaten en sla testen. Groentes moeten al aan allerlei hygiëne-eisen voldoen, maar de sector wil met deze extra test het zekere voor het onzekere nemen.

De EHEC-bacterie heeft vooral in Duitsland veel slachtoffers gemaakt en kan darmbloedingen, diarree, braken, misselijkheid, koorts, buikkrampen en nierklachten veroorzaken. Inmiddels zijn drie Duitsers aan de darmbacterie bezweken.

Donderdag ontdekten onderzoekers dat komkommers uit Spanje de bacterie naar Duitsland hebben gebracht. Mogelijk zijn er nog meer besmettingsbronnen.

Eén geval

Vooralsnog is één Nederlands geval van EHEC-besmetting bekend. De vrouw in kwestie heeft de besmetting opgelopen in Duitsland.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) heeft artsen in Nederland gevraagd alert te zijn op verschijnselen die bij de besmetting horen, zoals bijvoorbeeld diarree.

Volgens het instituut zijn er geen meldingen binnengekomen waaruit blijkt dat diarree op dit moment vaker dan gemiddeld voorkomt in Nederland.

Nederlandse telers, handelaren en supermarkten hebben de afgelopen dagen vragen van afnemers en klanten gekregen over de veiligheid van groenten. De sector heeft er vertrouwen in dat de producten veilig zijn, maar heeft toch besloten extra te testen.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Chinese bordelen

Franse cognac-huizen voelen de pijn van de sluiting van Chinese bordelen

Lees verder op NUzakelijk

Klokkenluider ontslagen

 ABN Amro ontslaat medewerker die bank wees op risico's van complexe beleggingsproducten

Lees verder op NUzakelijk
Banner NUjournaal Zakelijk

NUzakelijk column

'Klein bedrijf begrijpt dat klanten persoonlijke aandacht verdienen, zowel in de winkel als op Facebook'

Lees verder op NUzakelijk