Fikse boetes voor negeren bel-me-niet-register

Laatste update:  23 mei 2011 15:32 info

AMSTERDAM - De OPTA heeft energiebedrijf E.on en direct-marketingbedrijf L&H boetes opgelegd van ieder 175.000 euro. Volgens de toezichthouder hebben de twee op grote schaal telefonisch gecolporteerd onder consumenten die zich hadden ingeschreven bij het bel-me-niet-register.

Foto:  ThinkStock

Sinds 2009 zijn bedrijven verplicht om consumenten met rust te laten als ze door inschrijving in het bel-me-niet-register hebben aangegeven niet gediend te zijn van telefonische verkooppraatjes. Er staan zo'n zes miljoen telefoonnumers in de databank.

Volgens de OPTA hebben E.on en L&H zo'n 22.500 mensen gebeld die in het register stonden. De toezichthouder ontving daar verschillende klachten over.

De bedrijven krijgen beide een boete, omdat ze volgens de OPTA allebei verantwoordelijk zijn. E.on gaf de opdracht, en L&H voerde die uit.

Bezwaar

De boetes werden in maart al opgelegd, maar een van de partijen wilde publicatie van het boetebesluit tegenhouden, waardoor dat nu pas naar buiten komt. Overigens heeft zowel E.on als L&H bezwaar gemaakt tegen de boete. Dat bezwaar loopt nog.

Onlangs kreeg energiebedrijf Nuon van de OPTA een boete van 70.000 euro opgelegd, ook omdat dit bedrijf het register aan zijn laars lapte.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

Gisteren

Paprika's

De Chinese markt is voorlopig nog geen alternatief voor de Nederlandse paprika, die vanwege het handelsconflict Rusland niet meer in mogen.

Lees meer op NUzakelijk
Banner NUjournaal Zakelijk