Fikse boetes voor negeren bel-me-niet-register

AMSTERDAM - De OPTA heeft energiebedrijf E.on en direct-marketingbedrijf L&H boetes opgelegd van ieder 175.000 euro. Volgens de toezichthouder hebben de twee op grote schaal telefonisch gecolporteerd onder consumenten die zich hadden ingeschreven bij het bel-me-niet-register.

Sinds 2009 zijn bedrijven verplicht om consumenten met rust te laten als ze door inschrijving in het bel-me-niet-register hebben aangegeven niet gediend te zijn van telefonische verkooppraatjes. Er staan zo'n zes miljoen telefoonnumers in de databank.

Volgens de OPTA hebben E.on en L&H zo'n 22.500 mensen gebeld die in het register stonden. De toezichthouder ontving daar verschillende klachten over.

De bedrijven krijgen beide een boete, omdat ze volgens de OPTA allebei verantwoordelijk zijn. E.on gaf de opdracht, en L&H voerde die uit.

Bezwaar

De boetes werden in maart al opgelegd, maar een van de partijen wilde publicatie van het boetebesluit tegenhouden, waardoor dat nu pas naar buiten komt. Overigens heeft zowel E.on als L&H bezwaar gemaakt tegen de boete. Dat bezwaar loopt nog.

Onlangs kreeg energiebedrijf Nuon van de OPTA een boete van 70.000 euro opgelegd, ook omdat dit bedrijf het register aan zijn laars lapte.

Lees meer over:

CAO rijksambtenaren

CAO rijksambtenaren
 Dit is waarom de rijksambtenaren actievoeren

De problemen bij V&D

De problemen bij V&D
De eigenaar van V&D wilde het aantal winkels verdubbelen, maar de gedroomde plannen kwamen niet uit.

Dagelijkse nieuwsbrief

Dagelijkse nieuwsbrief
Elke dag rond 12.00 uur het belangrijkste nieuws in uw mailbox?