Detailhandel merkt weinig van crises

AMSTELVEEN - Producenten van consumentengoederen en de detailhandel hebben weinig last van de huidige onrust in het Midden-Oosten, Noord-Afrika en Japan.

Ook op de lange termijn denken de bedrijven dat de invloed van deze crises beperkt zal zijn, blijkt uit een woensdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau KPMG.

Uit het onderzoek onder driehonderd bestuurders in deze sector blijkt dat ruim 60 procent van de bedrijven geen of nauwelijks gevolgen ondervindt van de onrust op de bedrijfsvoering.

Slechts 5 procent verwacht wel ingrijpende gevolgen voor het resultaat. Een meerderheid van de bedrijven ziet alleen op de korte termijn gevolgen van de stijgende prijzen van grondstoffen en energie.

Beter wapenen

Volgens KPMG hebben de bedrijven in de consumentenmarkt zich beter weten te wapenen tegen de crisis dan ondernemingen in andere sectoren.

''Een meerderheid van de retailers en leveranciers is erin geslaagd om tijdens de crisis ‘slank’ te produceren en minder kosten te maken, waardoor zij een goede basis hebben nu de economie voorzichtig aantrekt'', zegt Marc Schönhage van KPMG.

Kostenstructuur

Bijna de helft van de bedrijven geeft aan dat de crisis ervoor heeft gezorgd dat zij de kostenstructuur beter op orde hebben en dat de groeivooruitzichten beter zijn dan voor de crisis. Daarnaast is volgens de bedrijven zowel het werkkapitaal en de liquiditeitspositie verbeterd.

Schönhage: ''Toch zijn er ook nadelige gevolgen van de crisis. De onderzochte bestuurders hebben de mogelijkheden om kapitaal te verwerven op basis van eigen of vreemd vermogen, duidelijk zien afnemen.''

Lees meer over:
Tip de redactie