'KLM moet strijd aan gaan met vliegers uit Midden-Oosten'

AMSTERDAM – Vliegtuigmaatschappij Air France-KLM moet vooral de strijd aangaan met opkomende vliegers uit het Midden-Oosten.

Dit verklaart de topman van het bedrijf, zo schrijft De Telegraaf zaterdag.

KLM heeft als doel fors te groeien in onder andere China, India en op nieuwe routes naar Zuid-Amerika.

Volgens Pierre-Henri Gourgeon, topman van Air France-KLM, zal daar een krachtmeting plaatsvinden en daarom wil het bedrijf op die plekken ook uitblinken.

Emirates

Naast grote bedrijven als Lufthansa en British Airways verwacht Air France-KLM vooral concurrentie te gaan ondervinden van vliegers uit de Golfregio zoals Emirates, Etihad en Qatar.

"Het wordt een hard gevecht. Al zal het dan ook wel eerlijk moeten gaan”, verklaart Gourgeon in De Telegraaf. Hij doelt op de miljarden dollars aan staatssteun die de Arabische maatschappijen krijgen.

Brussel

Volgens de Fransman moet Brussel hier iets aan doen. “Het is niet gezond dat wij twaalf keer per week naar het Midden-Oosten vliegen en zij inmiddels 35 keer op Frankrijk. En geen maatschappij ter wereld is financieel in staat om zomaar negentig A380’s te bestellen. Dat kan alleen met staatsgaranties.”

Europa zou een voorbeeld moeten nemen aan Canada volgens Gourgeon. Daar heeft de overheid plannen van Emirates geblokkeerd door de staatssteun.

Megaplaatsen

Wanneer Brussel wel maatregelen gaat nemen verwacht de Fransman dat zijn concern de concurrentiestrijd gaat winnen. “Behalve prijs en service draait het immers steeds meer om joint ventures en allianties. Die hebben de Golfmaatschappijen niet en wij wel.”

Gourgeon vertelt dat het bedrijf de komende jaren een luchtbrug tussen Azië en Europa wil maken. De Fransman verhaalt over verbindingen naar nog onbekende megaplaatsen in China die groter zijn dan New York. Schiphol zou hier een belangrijke rol in gaan spelen.

Lees meer over:
Tip de redactie