Klanten Easy Life rommelden met hypotheken

AMSTERDAM - Gedupeerde klanten van het frauderende beleggingsfonds Easy Life hebben op grote schaal gerommeld met de hypotheekrenteaftrek. In maar liefst driekwart van de gevallen (vijfhonderd klanten) zat het fout, zo is gebleken uit onderzoek van de Belastingdienst.

Ook is van een groot aantal klanten van het fonds niet vast komen te staan waar het ingelegde geld vandaan komt, zo bevestigde een woordvoerder van de Belastingdienst een bericht in dagblad De Telegraaf woensdag.

''Het kan best dat mensen bijvoorbeeld een erfenis hebben gehad, maar dat hebben wij niet kunnen zien’’, aldus de woordvoerder.

Liocorno heeft op grote schaal bemiddeld in hypotheken. Veel mensen sloten hun hypotheek over en stopten het extra geld in Easy Life. Hier is niets mis mee. ''Maar vervolgens werd over het geld ook hypotheekrenteaftrek gevraagd’’, aldus de woordvoerder. ''En dat mag niet. Dat zit gewoon fout.’’

20 miljoen

De Belastingdienst verwacht dat de zaak de schatkist maximaal 20 miljoen euro gaat opleveren. De eerste klanten kunnen de komende dagen een blauwe envelop in de bus verwachten met een verzoek de herkomst van het geld aan te tonen.

Easy Life werd in oktober 2008 failliet verkaard. Justitie verdenkt vier directeuren ervan dat ze van de in totaal 42 miljoen euro inleg van ongeveer vijfhonderd beleggers maar 7,5 miljoen hebben geïnvesteerd.

Het overige geld was voor grote privé-uitgaven of werd weggegeven aan familieleden. De rechtszaak werd in maart voor onbepaalde tijd opgeschort.

Lees meer over:
Tip de redactie