Wegwerkzaamheden leiden tot verlies detailhandel

AMSTERDAM – Wegwerkzaamheden leiden niet zelden tot omzetverlies in de detailhandel. Meer dan negentig procent van de winkeliers is ervan overtuigd dat opengebroken wegen, omleidingen en overlast door herrie en vuil ervoor zorgen dat klanten wegblijven.

Dat blijkt woensdag uit onderzoek van TNS NIPO en marketingbureau Huddles Hoogsteder.

In het rapport van het ‘Grote Hinderonderzoek’ is te lezen dat 84 procent van de Nederlandse consumenten en 73 procent van de winkeliers in de afgelopen jaren te maken hebben gehad met graafwerkzaamheden in de openbare ruimte.

De belangrijkste klachten van winkeliers zijn omzetverlies, geïrriteerde bezoekers en het wegblijven van klanten. Belangrijkste oorzaken lijken de slechte toegankelijkheid, vuil, gevaarlijke situaties en geluidsoverlast te zijn.

Omzet

“Onze omzet is dramatisch gedaald. Mensen komen hier niet meer. Zelfs fietsers komen er bijna niet meer door. Normaal is er veel beweging en zie je heel veel auto’s. Maar nu zie je niets of niemand meer”, zo luidt de reactie van een van de deelnemers aan het onderzoek.

"Twee maanden lang een omzetverlies van 40% is niet meer in te halen in de rest van het jaar.”

Schadeclaims

Volgens de onderzoekers zijn veel winkeliers onbekend met de mogelijkheid om schadeclaims in te dienen. Een opvallend groot deel van de getroffen ondernemers onderneemt geen actie.

Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van vereniging voor ondergrondse technieken NSTT, deden 1056 consumenten en 546 detaillisten mee.

Lees meer over:
Tip de redactie