Sigaretten en shag duurder

Laatste update:  21 mei 2010 15:22 info

RIJSWIJK - Rokers moeten weer meer betalen voor hun sigaretten en shag. Pakjes waarin een eerder aangekondigde accijnsverhoging is verwerkt, liggen nu in het schap.

Foto:  ANP

Een pakje sigaretten is na de accijnsverhoging van 1 april gemiddeld 20 cent duurder geworden. Een pakje shag is niet in prijs verhoogd, maar daar zit wel 2,5 gram minder tabak in.

Volgens een woordvoerder van de Vereniging Nederlandse Kerftabakindustrie (VNK) kostte een pakje van de meest verkochte shag voor de wijziging 5,50 euro voor 45 gram. De prijs is hetzelfde gebleven, maar in een pakje zit nu 42,5 gram. Ongeveer twee jaar geleden was dat nog 50 gram.

Aantal sigaretten

''Het verschilt per fabrikant en daarmee per merk op welke wijze de accijnsverhoging in de prijzen wordt opgevangen. De een kiest voor een prijsverhoging, de andere kiest voor 'gewichtsverlies'.''

Het aantal sigaretten per pakje varieert de laatste jaren dan ook sterk. Fabrikanten kiezen daarvoor om een prijsverhoging te camoufleren.

Volgens een woordvoerder van de tabaksdetailhandel bestaat de verhoging voor het pakje sigaretten voor het grootste deel uit meer accijns en btw. ''Voor de handel en de detailhandel komt er 4 cent marge bovenop.''

Gewend aan stijging

De VNK verwacht geen verschuiving in het koopgedrag van de roker, bijvoorbeeld naar goedkopere merken.

''Je raakt haast gewend aan dit soort prijsstijgingen. Deze zal waarschijnlijk niet leiden tot grote verschuivingen.'' Verscheidene fabrikanten hebben inmiddels goedkopere varianten op de markt gebracht. Toen eind 2008 een pakje sigaretten in een keer 50 cent duurder werd, leidde dat wel tot ander koopgedrag.

Reageer op dit artikel:
Stuur door:
Deel artikel:

Eerdere berichten

The Ocean Cleanup

De bedenker van The Ocean Cleanup onderneemt omdat het moet

Lees verder op NUzakelijk.nl

Silicon Valley

'De bedrijven van Silicon Valley zijn zo belangrijk geworden dat ook mensen van buiten de 'techbubbel' er iets van willen weten'

Lees verder op NUzakelijk.nl
Banner NUjournaal Zakelijk