Oplages dagbladen dalen verder

AMSTELVEEN - De oplages van de landelijke dagbladen en gratis kranten zijn in 2009 verder gedaald. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde jaarcijfers van Het Oplage Instituut (HOI), dat de oplages van gedrukte media bijhoudt.

De grootste daling staat op naam van gratis krant De Pers. Het dagblad beperkte in mei 2009 zijn verspreidingsgebied tot de Randstad en verlaagde zijn oplage met bijna 150.000 exemplaren naar ruim 220.000 stuks.

Ook de gratis kranten Metro en Sp!ts kenden vorig jaar een flinke oplagedaling ten opzichte van 2008. De totale oplage van Metro zakte met ruim 27.000 stuks naar 505.000 exemplaren. Sp!ts nam af van ruim 430.000 stuks naar ruim 415.000 kranten per dag.

De markt voor betaalde dagbladen kromp volgens HOI in 2009 met 3 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Telegraaf

De Telegraaf, de grootste landelijke krant, moest ruim 23.000 stuks inleveren en haalde daarmee in 2009 een oplage van ruim 672.000 exemplaren. De tweede betaalde krant, AD, daalde met ruim 17.000 stuks naar een oplage van 443.000.

Het Financieele Dagblad meldt de kleinste daling. Het verschil in de totaal verspreide oplage tussen 2008 en 2009 is 26 stuks.

In de jaarcijfers over 2009 zijn de oplages van NRC Media (NRC Handelsblad en nrc.next) niet meegenomen. Volgens HOI komt dat doordat het van de uitgeverij geen accountantsverklaring heeft ontvangen over vorig jaar.

Tip de redactie