EU-Hof vindt Adidas-streepjes versiering

LUXEMBURG/BRUSSEL - Het beeldmerk van Adidas is niet zo exclusief als de fabrikant van sportkleding zelf zou wensen. Het Europees Hof heeft donderdag geoordeeld dat je de drie schuine streepjes ook kunt zien als versiering.

Met dat arrest lijkt Adidas af te stevenen op een nederlaag in een zaak in Nederland tegen Fitnessworld. Dat bedrijf brengt ook sportkleding op de markt, met twee streepjes. Puur versiering, vindt Fitnessworld. Adidas spreekt van inbreuk op de merkenrechten.

Adidas verdedigt zijn beeldmerk met hand en tand. Ongeveer het eerste wat op de website van Adidas te lezen is, is dat "het logo met de drie strepen een geregistreerd handelsmerk" is.

Maar het EU-Hof in Luxemburg stelt dat het niet zo eenvoudig ligt. Streepjes ter versiering zijn geen merkvervalsing, is de redenering. Alleen als het grote publiek denkt dat het niet om een versiering maar om een nep-logo gaat, heeft Adidas gelijk. Het is uiteindelijk aan de Hoge Raad in Den Haag om daarover te oordelen.

In 2000 had Adidas ook al een zaak verloren tegen een Nederlands bedrijf. Marca Mode mocht toen streepjes op kleding aanbrengen.

Tip de redactie