Amsterdam en Rotterdam volledig over op ov-chipkaart

AMSTERDAM - Amsterdam en de omliggende gemeenten willen 15 april volledig overstappen op de ov-chipkaart. In Rotterdam hebben consumentenorganisaties als Rover en de Consumentenbond zich neergelegd bij het afschaffen van de strippenkaart.

De Stadsregio Amsterdam heeft staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) woensdag toestemming gevraagd om half april de strippenkaart niet meer te accepteren in alle bussen en trams van de zestien gemeenten in het gebied.

Alle betrokken partijen hebben inmiddels een positief advies uitgebracht over het gebruik van de ov-chipkaart, liet de Stadsregio Amsterdam woensdag weten. In de Amsterdamse metro kan al sinds augustus niet meer met de strippenkaart worden gereisd.

Huizinga zei dinsdag dat de regio Amsterdam de strippenkaart niet zomaar mag afschaffen. De Tweede Kamer wil dat de proef in de regio Rotterdam, die donderdag als eerste volledig overschakelt op de ov-chipkaart, eerst wordt geëvalueerd.

De Stadsregio Amsterdam en haar vervoerders meldden woensdag ,,lering te trekken uit de ervaringen in de Rotterdamse regio en de verbeterpunten direct mee te nemen in het Amsterdamse traject van 'strip' naar 'chip' op 15 april''.

Rotterdam

In de regio Rotterdam was er veel kritiek op het afschaffen van de strippenkaart. Ondanks de bezwaren die consumentenorganisaties hadden, hebben zij zich nu toch neergelegd bij het besluit van de gemeente om de ov-chipkaart volledig in te voeren.

"Er valt weinig meer aan te doen; het is goedgekeurd'', aldus Rover. De organisaties hebben tot het laatste moment gepleit voor behoud van de strippenkaart naast de ov-chipkaart.

Ook de Consumentenbond had dat liever gezien en verwijst in dat verband ook naar de Nederlandse Spoorwegen, die de ov-chipkaart heel geleidelijk invoeren en het papieren kaartje nog lang niet afschaffen.

''Zo had het ook regionaal moeten gaan'', aldus een woordvoerster.

Handtekeningen

Omroep Max, die samen met organisaties als de CG-raad en de Unie KBO inmiddels tegen de 40.000 handtekeningen heeft verzameld voor behoud van het papieren vervoersbewijs, ziet ook wel in dat er in Rotterdam geen houden meer aan is.

Het belangrijkste voor hen is nu dat de strippenkaart in Amsterdam pas in de ban gaat als in Rotterdam alles van een leien dakje gaat.

Toegangspoortjes

Alledrie constateren ze dat er nog problemen zijn, zoals de toegangspoortjes die lastig kunnen zijn voor gehandicapten of onduidelijke piepjes bij het in- en uitchecken. ''Ook doet de apparatuur het vaak niet'', stelt Rover.

Volgens de woordvoerder speelt dat bij zowel de oplaadautomaten als de kaartlezers. ''Er zijn aardig wat technische problemen.''

Dat mensen nog vergeten uit te checken, vindt Rover de eigen verantwoordelijkheid van de mensen. Verder wacht de organisatie de resultaten af van het onderzoek of de prijzen in sommige regio's inderdaad flink zijn gestegen. ''In Rotterdam speelt dat niet, maar wel in Amsterdam en Arnhem bijvoorbeeld.''

Belangenclub

Een nieuw probleem dat zich aandient is volgens de belangenclub dat de chipkaarten na vijf jaar moeten worden vervangen. ''Dat kost mensen op de eerste plaats dan nog een keer 7,50 euro. Maar erger is dat ze opnieuw door de molen moeten en als er nog saldo op de oude kaart staat, kost het 2,50 euro aan administratiekosten om dat over te zetten.''

Rover verwacht niet dat de volledige overgang op de ov-chipkaart donderdag in de Rotterdamse regio op problemen zal stuiten. ''De meeste mensen daar hebben de kaart al.''

Tip de redactie