Moberg wil dat Albert Heijn marktaandeel terugwint

ZAANDAM - Albert Heijn moet marktaandeel terugwinnen. Dat heeft Ahold-topman A. Moberg donderdag gezegd in een toelichting op de jaarcijfers van het concern.

Daarmee gaf Moberg impliciet aan dat AH in de afgelopen periode klanten heeft zien weglopen. De keten heeft sterke concurrentie van goedkopere winkels en ondervindt net als de gehele branche de gevolgen van de slappe economische omstandigheden. Na de commotie over het salaris van Moberg begin deze maand liep de omzet harder terug dan bij concurrenten.

In het tweede kwartaal van dit jaar had de keten volgens gegevens van het onderzoeksbureau GfK 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent. AH had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 22,8 procent, tegen 24,7 procent een jaar eerder. Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.

Vorig jaar steeg de omzet van AH nog met 5,4 procent tot 5,7 miljard euro.

Tip de redactie