Franse pers: vraagtekens rond samengaan Air France-KLM

PARIJS - "Een gok vol risico's", schrijft de Franse krant Le Parisien woensdag over het samengaan van KLM en Air France. In de hele Franse pers zijn dezelfde overwegingen terug te vinden. In elk geval is iedereen het erover eens dat er een gigant wordt geboren.

De grote angst in Frankrijk blijft dat er op den duur banen gaan verdwijnen. De werknemers zijn daar erg bang voor, meldt de katholieke krant La Croix, die voorts de verzekering van Air France-topman Spinetta aanhaalt dat er geen ontslagen vallen.

Bijna alle kranten stellen dezelfde vragen als de Franse vakbonden, die op zijn minst huiverig zijn voor de nieuwe combinatie. CGT en FO zijn er zelfs vierkant tegen. "Hoe je het ook wendt of keert: op den duur gaat het banen kosten want er zijn te veel doublures tussen KLM en Air France", haalt de communistische krant een CGT-vakbondsleider aan. Air France en KLM vliegen op 31 dezelfde bestemmingen, en Schiphol en Charles-de-Gaulle liggen nog geen 500 kilometer van elkaar.

Schulden

Kan Air France de gigantische schulden van KLM wel aan, vragen veel kranten zich voorts af. Volgens Le Figaro is Air France wellicht te ver gegaan in concessies aan Nederland over garanties voor KLM en voor Schiphol.

Veel dagbladen maken voorts melding van het enthousiasme van de Franse minister van Transport, Gilles De Robien, tevens burgemeester van Amiens, en vierkant tegen de aanleg van een derde grote luchthaven bij Parijs, die voor zijn aantreden in het kabinet bij zijn stad dreigde te komen. Met Schiphol erbij is die hele discussie van de baan, meent De Robien.

Voor de Franse radio gaf Spinetta woensdag toe dat er risico's zijn. "Maar het grootste risico loop je als je niets doet. Ditmaal is er een grote Europese luchtvaartmaatschappij geboren. De tijd is voorbij dat elk land zijn eigen maatschappij en zijn eigen vliegveld heeft." Spinetta haalde het voorbeeld aan van het samengaan van Renault en de Japanse autofabrikant Nissan, waar de tweede man van Renault, Ghosn, de touwtjes in handen heeft. "Wat heeft iedereen daar niet op gespuugd. Maar het werkt ondanks alle cultuurverschillen."

De Britse zakenkrant Financial Times besteedt veel aandacht aan de gevolgen van de overname voor de grote luchtvaartallianties. "En toen waren er nog drie", zo meldt krant. Financial Times is vooral benieuwd hoe de Verenigde Staten zullen reageren.

The Wall Street Journal schrijft in een analyse dat een belangrijk probleem bij het samengaan van de twee luchtvaartmaatschappijen nog niet is opgelost. Hoe worden de vliegtuigen beter gevuld, vraagt de krant zich af. Nu blijven er nog te veel stoelen leeg door de concurrentie van prijsvechters. Daardoor staat de winst onder druk. Bovendien zal het niet eenvoudig worden de voordelen die het samengaan kan opleveren ook in praktijk te brengen.

De Belgische zakenkrant De Financieel-Economische Tijd spreekt van een revolutie in de luchtvaart. "De fusie Air France-KLM kan het consolidatieproces en het Europees wetgevend werk in een stroomversnelling brengen." Wel waarschuwt de krant dat een fusie pas echt rendement oplevert als bedrijfsculturen sneuvelen.

De Tijd stelt vast dat KLM eieren voor zijn geld heeft gekozen. "Het eeuwig twijfelende KLM heeft zich dan toch laten inpakken door een grotere sectorgenoot. Bij eerdere gesprekken met British Airways deed dreigende Britse dominantie de Nederlanders altijd afhaken. Daarom is het des te verrassender dat KLM nu wel een bescheiden rol aanvaardt. KLM-topman Van Wijk beseft beter dan wie ook dat het nu of nooit was omdat de positie van zijn maatschappij in Europa snel aan het verzwakken was.

Tip de redactie