Treinkaartje vanaf januari 4 procent duurder

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen verhogen de prijs van het treinkaartje vanaf 1 januari 2004 met gemiddeld 4 procent. Dat heeft het bedrijf maandag bekendgemaakt.

Hiermee slaat de NS bezwaren van consumentenorganisaties Rover en de Consumentenbond in de wind. Ze stellen dat de kwaliteit nog niet voldoende is om zo'n prijsstijging te rechtvaardigen.

De Consumentenbond had liever een tariefstijging van 2,25 procent gezien. Rover vindt dat zelfs te veel en eiste dat de NS de kaartjes met alleen de inflatie duurder maakt.

Het contract dat de NS met het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft, bepaalt dat de kaartjes jaarlijks de inflatie, volgend jaar berekend op 1,25 procent, plus 2 procent duurder mogen worden. De vervoerder laat in 2004 de reiziger opdraaien voor de stijging van de spoorbelasting, de zogenoemde infraheffing.

Opbrengst

Door de stijgende kosten en de "financiële situatie" van de NS, zien de spoorwegen geen andere mogelijkheid dan de kosten door te berekenen aan de klant. De opbrengst van de duurdere kaartjes wordt niet in kwaliteitsverbetering gestoken.

De jaarlijkse prijsverhoging op 1 januari staat los van de afspraak die de consumentenorganisaties met de NS hebben over een eventuele extra tariefsverhoging. Als de vervoerder over de periode van een jaar 84,4 procent van de treinen op tijd laat rijden, mogen de kaartjes nog eens 2,075 procent duurder worden. Dit kan betekenen dat de treinkaartjes twee keer in een jaar in prijs stijgen.

Tip de redactie