EU wil einde obstakels Europese vrachttrein

Voor goederentreinen moeten de vijftien nationale spoorwegnetten worden omgevormd tot één Europees geheel

BRUSSEL - In een voorstel voor een nieuwe richtlijn wil de Europese Commissie woensdag ook de laatste obstakels daarvoor wegnemen. In 2006 is het vrachtverkeer per trein vrij: elke ondernemer die aan de voorwaarden voldoet, mag een spoorwegmaatschappij beginnen.

Aanvankelijk stond de datum op 2008. De nieuwe richtlijn regelt verder dat ook het binnenlands goederenverkeer wordt vrijgemaakt, terwijl de huidige EU-regels alleen gelden voor internationale treinen.

EU-commissaris Loyola de Palacio hoopt dat de gemiddelde snelheid van de goederentrein meer dan verdubbelt door administratieve obstakels te slechten en marktwerking toe te staan. Nu staan de treinen zo vaak stil, dat ze gemiddeld achttien kilometer per uur rijden. ,,Ofwel wordt dat veertig kilometer per uur in 2008, ofwel wordt het spoor helemaal gemarginaliseerd'', aldus De Palacio.

De reizigerstreinen vallen buiten de liberalisering. Een functionaris bij de Commissie stelt dat dat veel te gevoelig ligt. "Het is niet eens zeker of de Europese ministers dit voorstel accepteren, hoewel het niet eens radicaal is", aldus de bron.

Mogelijk komt De Palacio later dit jaar met alweer een voorstel over de spoorwegen om ook het passagiersvervoer aan concurrentie te onderwerpen. Maar het is ook denkbaar dat ze regels rond reizigerstreinen schaart onder een algemene richtlijn over openbare diensten. Die is veel breder en regels bijvoorbeeld ook de streekbussen.

Tip de redactie