Schiphol Group ziet handel in irisscan

SCHIPHOL - De Schiphol Group wil de boer op met de irisscan die sinds oktober op de luchthaven in gebruik is. De commerciële poot van de nationale luchthaven denkt dat andere luchthavens en bij de luchtvaart betrokken bedrijven er belangstelling voor hebben.

Samen met gelddrukker Joh. Enschede onderzoekt Schiphol of de irisscan met bijbehorende smartcard op de markt kan worden gebracht. Op Schiphol kunnen reizigers voor 99 euro een scan laten maken van hun irissen, het gekleurde gedeelte van het oog. Die scan wordt gekoppeld aan een chipkaart met gecontroleerde gegevens van de reiziger, die op zijn beurt weer gekoppeld is aan internationale datasystemen.

De Schiphol Group is 'intellectueel eigenaar' van het concept van de irisscan. Het systeem op Schiphol is naar eigen zeggen uniek omdat het via de smartcard van Joh. Enschede is gekoppeld aan internationale databestanden.

Hierdoor wordt de veiligheid op het vliegveld vergroot. Volgens een woordvoerder van Schiphol hebben verschillende luchthavens en overheden, voornamelijk uit Noord-Amerika en Europa, al belangstelling getoond. Verder marktonderzoek moet aantonen of het "rendabel in de markt gezet kan worden". Aan het eind van dit jaar moet dat duidelijk zijn.

Tip de redactie