Overname Porsche door VW in zicht

STUTTGART - Met het opstappen van Porsche-topman Wendelin Wiedeking is de weg voor een samengaan van de Duitse sportautofabrikant met het veel grotere Volkswagen (VW) vrijgemaakt. Daarmee komt een einde aan een jarenlange machtstrijd tussen de twee.

Porsche liet donderdag weten dat Wiedeking en financieel directeur Holger Härter met onmiddellijke ingang zijn opgestapt.

Zij zijn daarmee de eerste prominente slachtoffers van de overnamestrijd. Volgens Porsche levert het vertrek van de twee topmannen ''een belangrijke bijdrage aan het oplossen van de situatie''.

Met de overname door VW zou een autogroep ontstaan met tien merken die onder leiding komt van Ferdinand Piëch, de man die nu de lakens lijkt uit te delen bij beide bedrijven.

Wiedeking

Topman Wiedeking, die fel tegen een overname door VW was, wordt verantwoordelijk gehouden voor de mislukte poging van Porsche om VW over te nemen.

Porsche stak zich daarbij diep in de schulden. De rollen zijn nu zo goed als omgedraaid; VW zou Porsche willen overnemen daarbij gesteund door kapitaal uit Qatar.

Donderdag zou de raad van commissarissen van Porsche bijeenkomen om te praten over de toekomst van de sportwagenmaker. De bijeenkomst werd een dag vervroegd. Tijdens de bijeenkomst, die 15 uur duurde, werd onder andere besloten 5 miljard euro extra kapitaal aan te trekken.

Macht

Wiedeking zal bij Porsche opgevolgd worden door Michael Macht, de huidige directeur productie bij het concern. Wiedeking krijgt 50 miljoen euro mee, maar de helft van dit bedrag zou naar goede doelen gaan.

Härter krijgt een gouden handdruk van 12,5 miljoen euro. Wiedeking geldt als een van de best betaalde managers ter wereld. Er werd al gespeculeerd dat hij een vertrekpremie van 100 miljoen euro mee zou krijgen.

Wiedeking, die sinds 1993 aan het roer stond bij Porsche, heeft zich met hand en tand verzet tegen een overname door VW. Hij draaide de rollen om en kocht meer dan de helft van de aandelen Volkswagen, met een optie om nog eens 20 procent van de VW-stukken in te lijven.

Schuld

Daarmee liep de schuld op tot meer dan 10 miljard euro. Porsche was niet langer in staat om zijn VW-belang verder uit te breiden. Wiedeking stak zich zo diep in de schulden dat hij moest aankloppen bij de Duitse overheid voor steun.

Niet alleen Wiedeking heeft een overname door VW proberen te voorkomen. Ondernemingsraadvoorzitter Uwe Hück zinspeelde eerder deze week op stakingen als VW zich over de autoproducent ontfermt.

Arbeidsplaatsen

''Een overname door VW brengt elfduizend arbeidsplaatsen in gevaar, alleen om de droom van de heer Piëch te vervullen.''

Werknemers van het chique Porsche zouden niet willen werken onder de leiding van een fabrikant die vooral bekend is van de Golfjes en de Polo's.

Tip de redactie