'GVB Amsterdam moet beter communiceren over chipkaart'

AMSTERDAM - Wil de introductie van de OV-chipkaart in augustus niet op een chaos uitlopen dan moet het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB meer aan communicatie gaan doen.

Dat stelt 'OV-ambassadeur' Jeltje van Nieuwenhoven tegenover NU.nl. De oud-politica heeft op verzoek van staatssecretaris Huizinga onderzoek laten uitvoeren naar de acceptatie van betaalmiddel.

Sterk verdeeld

Reizigers blijken sterk verdeeld te zijn over de OV-chipkaart. Slechts 31 procent van de 1550 ondervraagden ziet de kaart wel zitten, terwijl 39 procent er juist niets in ziet. 30 procent staat er neutraal tegenover. Wanneer er nog een strippenkaart gebruikt kan worden zal 62 procent van de klanten dat doen, terwijl slechts een kwart overstapt op de chip.

Als mensen de kaart gebruiken is 45 procent positief, terwijl 17 procent negatief over het systeem blijft. Nadat het elektronisch reisbiljet in de Rotterdamse metro verplicht is geworden blijft 22 procent van de inwoners van de havenstad negatief, terwijl 58 procent het 'accepteert'.

Voorlichting

"De acceptatiegraad is over het algemeen inderdaad niet erg hoog, maar uit het onderzoek blijkt ook dat 40 procent nog niet weet hoe reizen met de kaart precies gaat", stelt van Nieuwenhoven. "Er moet dus heel veel aan voorlichting worden gedaan. Mensen moeten weten dat als er dingen misgaan er een geen-gezeurgarantie geldt."

De straat op

Volgens de onderzoekers beïnvloeden het negatieve imago van het openbaar vervoer en de perikelen rond de OV-chipkaart het uitblijvend enthousiasme voor het systeem. Van Nieuwenhoven herkent dat beeld: "Er is veel negatieve publiciteit geweest en er lijkt weinig aandacht voor de goede kanten van het systeem."

Zij roept het GVB op om vooral actief te communiceren en lering te trekken van de ervaring van Rotterdam. "Je moet mensen goed uitleggen wat er precies gaat veranderen", stelt de OV-Ambassadeur.

"Men moet in Amsterdam niet eigenwijs zijn. Alle medewerkers moeten het kantoor uit en reizigers gaan informeren. Bij het RET is dat ook gebeurd en dat heeft heel erg geholpen. Leer daarvan."

In aanloop naar het verbannen van de strippenkaart in de metro van de hoofdstad is er wel een communicatieplan, maar volgens van Nieuwenhoven moet echt alles op alles worden gezet.

Beeldvorming

Dat ze de oproep doet komt voort uit negatieve beeldvorming rond het miljardenproject. Het laatste jaar was er veel berichtgeving over problemen rond beveiliging, de rapportages en de vraag of er een bankstatus verplicht is. Volgens de onderzoekers heeft dat de geloofwaardigheid van de overheid en de vervoerbedrijven ondermijnd.

Prijsverhoging

Overigens blijft het rommelen rond de OV-chipkaart. Zo bleek het Amsterdamse GVB de invoering van het systeem aan te grijpen om de prijs enkele reis van 1,60 euro te verhogen naar 2,60 euro en een twee-uurskaartje van 2,40 euro naar vijf euro.

Deze kaartjes blijken regelmatig defect, waardoor reizigers problemen krijgen. Wie op een kaart met saldo reist en vergeet uit te checken betaalt een basisbedrag. Bij bus, tram en metro is dat vier euro, maar de NS straft vergeetachtigheid met twintig euro.

Campagne

In een reactie meldt het GVB dat het een grote voorlichtingscampagne heeft gepland. In totaal zullen zeshonderd medewerkers in de weken voor de omschakeling beschikbaar zijn voor reizigers. In de weken daarna zijn vierhonderd GVB'ers acties op stations.

Ook kondigt het vervoerbedrijf een groot media-offensief aan. "Wij hebben geleerd van de ervaringen in Rotterdam", aldus een voorlichter.

Tip de redactie