Barbie krijgt eigen winkel in Shanghai

SHANGHAI - De Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel opent vrijdagavond in Shanghai de grootste Barbiewinkel ter wereld.

Het acht verdiepingen tellende complex wordt gepresenteerd als verjaardagscadeau voor de speelgoedpop die komende week vijftig wordt. Het bevat onder meer een luxueus kuuroord en twee restaurants.

Een met roze neonlampen verlichte lift, waarin het geluid van lachende meisjes klinkt, brengt bezoekers naar de centrale showroom waar negenhonderd vitrines staan met Barbiepoppen in unieke jurken.

Oudere vrouwen kunnen replica's kopen van de poppen waarmee ze in de jaren vijftig als kind hebben gespeeld.

Bruidsjurk

Elders in de winkel kunnen meisjes zich verkleden als levende Barbiepop. Pronkstuk van de winkel is een exclusieve Barbiebruidsjurk van de Amerikaanse modeontwerpster Vera Wang, waarvoor kopers een bedrag van 15.000 dollar moeten neertellen.

's Avonds verandert een van de twee restaurants in een Barbiebar, compleet met een dj en roze Barbietini's. 'The House of Barbie' richt zich daarmee nadrukkelijk niet alleen op een publiek van jonge meisjes.

Het is de bedoeling dat de bar straks tot de hipste uitgaansgelegenheden van Shanghai behoort, waar 'Barbies' hun 'Ken' kunnen ontmoeten.

Poppenfabriek

Het is de vraag of de beroemde pop met blond haar en blauwe ogen aanslaat op de Chinese markt.

Wie liever een pop met een meer Aziatisch uiterlijk wil, kan terecht in een 'poppenfabriek' waarin klanten op computers hun eigen huidstint, haarkleur en kleding voor Barbie kunnen kiezen.

Verkoop

China is momenteel goed voor 2,5 procent van Mattel's wereldwijde verkoop. De speelgoedfabrikant verwacht dat het land binnen vijf tot tien jaar de belangrijkste afzetmarkt is.

Ook elders in de wereld zullen speciale Barbiewinkels verschijnen, maar niet zo groot als de 'flagship store' in Shanghai.

Tip de redactie