Omzetgroei supermarkten vlakt af

DONGEN - Nederlandse supermarkten hebben in februari de omzet met 2,2 procent zien groeien ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder.

Daarmee is sprake van een afvlakkende omzetgroei. In januari werd op jaarbasis nog 6 procent meer omzet behaald.

Dat blijkt uit cijfers die onderzoeksbureau GfK woensdag publiceerde. Volgens GfK wordt de afvlakking van de groei veroorzaakt doordat klanten per bezoek minder afrekenen. Er is nog wel sprake van groei omdat de waarde van de kassabon is gestegen.

Januari

In januari was er nog sprake van een vertekening in de omzetstijging. De jaarwisseling viel gunstig en er was sprake van ijspret rond het tweede weekeinde, waardoor consumenten meer uitgaven.

"Maar als we de cijfers corrigeren voor deze factoren, was er nog steeds sprake van een afvlakkende groei van de omzet'', stelde hoofdonderzoeker Joop Holla van GfK.

Economische crisis

Volgens hem heeft dat alles te maken met de economisch mindere tijden. "De consument wordt toch wat onzekerder.''

GfK stelt dat consumenten gevoeliger worden voor het belang van de prijs van producten. Dit argument won in januari al terrein ten opzichte van andere aankoopredenen in een lijstje van de marktonderzoeker.

Prijzen

Supermarkten haken er op in en concurreren vaker met aanbiedingen en acties. "Maar van een prijzenoorlog is geen sprake'', aldus Holla.

Eerder zei GfK te verwachten dat de omzet van Nederlandse supermarkten dit jaar met 2,5 procent stijgt. In 2008 namen de inkomsten nog met 6,2 procent omhoog. Vorig jaar was er wel sprake van een hoge inflatie, waardoor prijzen omhoog gingen.

Tip de redactie