'Unilever voor de rechter gedaagd door Britse Reckitt'

Amsterdam - Unilever wordt door Reckitt Benckiser beschuldigd van misleidende reclame over vaatwasmiddel Sun. De Britse eigenaar van Calgonit daagde het Nederlandse concern daarom voor de rechter, zo meldt De Telegraaf woensdagochtend op haar website.

Volgens Reckitt, 's werelds grootste producent van huishoudelijke schoonmaakmiddelen, lijkt haar vaatwasmiddel duurder doordat Unilever heeft 'gegoocheld' met het aantal afwastabletten in actieverpakkingen van Sun.

Vorig jaar werd aan de verpakking van Calgonit de helft meer tabletten toegevoegd, terwijl de prijs gelijk bleef. Op de verpakking drukte Reckitt met grote letters '+50 procent gratis' om consumenten te verleiden.

Kleinere verpakking

Unilever verkleinde daarop juist de verpakking en verlaagde de prijs per Sun-tablet met een derde. Het Nederlandse levensmiddelenconcern gebruikte echter dezelfde slogan van '+50 procent gratis' om klanten te trekken.

Reckitt spande daarom een kort geding aan bij de rechtbank Amsterdam, zo bericht De Telegraaf. Volgens advocate Adonna Alkema waren de gevolgen voor Reckitt 'desastreus'. Het afwasmiddel van Sun leek bijna de helft goedkoper en vloog de winkel uit.

Unilever zegt zich van geen kwaad bewust te zijn.

Tip de redactie