Nederlanders pinnen vaakst in supermarkt

AMSTERDAM - Nederlanders pinnen het vaakst in de supermarkt. Vorig jaar vond in supermarkten dik 35 procent van alle pintransacties plaats.

Dat blijkt uit maandag gepubliceerde jaarcijfers van Currence, de eigenaar van de betaalvormen pin en chipknip.

Na de supermarkten namen benzinestations (9,5 procent) en modewinkels (8,9 procent) de meeste pintransacties voor hun rekening.

In de drie bedrijfstakken tezamen vond meer dan de helft van alle pinbetalingen plaats, aldus Currence.

Het aantal pinbetalingen in Nederland is vorig jaar met 9,5 procent gestegen ten opzichte van 2006, naar 1,588 miljard. Dat betekende de hoogste groei sinds 2002.

Chipknip

De chipknip werd gebruikt voor 175 miljoen betalingen, een toename van 6,4 procent.

Currence verwacht dat het aantal pintransacties de komende jaren met nog eens 1 miljard groeit, vooral doordat mensen steeds vaker ook kleinere bedragen pinnen.

Pinbedrag

De laatste jaren neemt de hoogte van de gemiddelde pintransactie af. Vorig jaar lag het gemiddelde op 43,75 euro, tegenover 44,22 euro in 2006. In 2002 bedroeg het gemiddelde pinbedrag 47 euro.

Tip de redactie