Hollandse games niet langer kinderspel

AMSTERDAM - De Nederlandse game-industrie groeit explosief. Met een omzet van bijna 1 miljard euro in 2007 wordt met het ontwikkelen van games in Nederland voor het eerst meer geld verdiend dan in de filmindustrie.

Naar schatting werken dit jaar ruim 1500 mensen alleen al aan de productie van computerspellen. Meer dan honderd bedrijven houden zich inmiddels bezig met het ontwikkelen en produceren van games.

Dat de gamewereld niet meer om Nederland heen kan, wordt de komende maanden op verschillende manieren benadrukt. Vanaf vrijdag ligt de eerste Wii-game van Nederlandse makelij in de winkel.

Samenwerking

Het paardrijspel My Horse and Me van de Amsterdamse studio W!Games komt in zowel Europa als de Verenigde Staten op de markt. Het spel is ontwikkeld in samenwerking met Atari en de internationale paardensportbond.

Het Nederlandse Blender brengt begin 2008 's werelds eerste 'open source' game op het net. Iedereen met verstand van zaken kan met vrije software en zonder licenties meewerken aan het online ontwikkelen van dit 3D-spel. Blender creëerde eerder het eerste open source 3D-filmproject waaraan vanuit de hele wereld massaal werd bijgedragen.

Research

Dat de overheid inmiddels belang ziet in de gamewereld blijkt uit de 10 miljoen euro subsidie aan het (wetenschappelijke) onderzoeksprogramma Game research for Training and Entertainment (GATE). Het GATE-programma, dat deze week van start ging, moet Nederland op de kaart zetten als internationale topspeler op het gebied van research voor entertainment en 'serious' games.

Verschillende partners, waaronder Universiteit Utrecht, TU Delft en TNO doen de komende jaren onderzoek naar het verbeteren van alle aspecten van games ten behoeve van zorg, onderwijs en veiligheid.

Sinds donderdag hebben de Hollandse gamemakers zelfs een eigen vakblad; Control. "Omdat elke zichzelf respecterende branche tegenwoordig een eigen blad heeft", aldus uitgever Matthijs Dierckx.

Omvang

Om de precieze omvang van de Nederlandse game-industrie in kaart te brengen is de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht onlangs een jaarlijkse monitor gestart. De Dutch Game Development Monitor onderzoekt de aard, omvang en groei van de game-industrie in Nederland. De eerste resultaten worden eind juni verwacht.

Wereldwijd behaalt de game-industrie een omzet van 30 miljard euro. Ruim de helft daarvan komt uit de Verenigde Staten en Japan. De industrie groeit enorm, in Nederland zelfs 50 procent sneller dan gebruikelijk voor een relatief nieuwe branche.

Training

Volgens cijfers van de Stichting Nederlandse Gamedagen wordt de omzet in Nederland voor een belangrijk deel gemaakt door zogenoemde serious games; spellen bedoeld voor bijvoorbeeld training, simulatie en marketing.

Voorzitter Seth van der Meer van de stichting meent dat Nederland het zo opvallend goed doet omdat veel aandacht gaat naar onderzoek, onderwijs en wetenschap op het gebied van games. Ook staat Nederland bekend om zijn gamedesign.

Banen

Voor 2008 verwacht Van der Meer dat de omzet in de branche stijgt naar 1,2 miljard en het aantal banen naar 1800. Volgend jaar zullen minimaal tien Nederlandse games voor grote platformen (als Wii, PlayStation en Xbox) uitkomen.

Om de groeiende industrie te versterken en het imago te verbeteren, organiseert de Stichting NLGD van 14 tot en met 22 juni het NLGD Festival of Games, met als thema Made in Holland.

Tip de redactie